Fritidshemspersonalens uppfattning om det relationella arbetet i fritidshemmet : En studie om hur fritidspersonalen beskriver det relationella arbetet på fritidshemmet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Vi har utifrån vårt syfte undersökt fritidslärarens/fritidshemspersonalens uppfattningar om det relationella arbetet på fritidshemmet och hur det kan främjas. Vi har valt att intervjua åtta stycken verksamma fritidslärare/fritidshemspersonal, genom att använda oss av semistrukturerade intervjuer med en kvalitativ utgångspunkt. Studiens resultat visar att det är viktigt för fritidshemspersonalen att arbeta grupporienterat med fokus på att skapa trygghet i gruppen. Det var även viktigt att alla eleverna ska må bra och trivas i fritidshemmet. Däremot så upplever fritidshemspersonalen att verksamheten blir marginaliserad och att detta bidrar till en försämrad kvalité på fritidshemmet. Resultatet visar även att det på fritidshemspersonalens arbetsplatser råder okunskap och ointresse att bemöta fritidshemspersonalens vilja att integrera det relationella arbetet med det övriga lärandet. Uppsatsens slutsats visar att fritidshemspersonalen är både kompetenta och villiga att fullborda fritidshemmets uppdrag i samverkan med skolan, men att det finns några utmaningar på vägen dit.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)