Omvårdnadshandledning - En kvalitativ studie om sjuksköterskestudenters upplevelser av omvårdnadshandledning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att beskriva upplevelser av omvårdnadshandledning,så som den erfarits av sjuksköterskestudenter vid en högskola i södra Sverigeunder perioden 2007 -2009. Omvårdnadshandledning ingår som en obligatoriskdel av utbildningen och påbörjas under utbildningens andra termin i form avregelbundet återkommande gruppträffar, ca fyra gånger per termin, och fortgårsedan under resterande del av studietiden. Då det har noterats att behållningen avomvårdnadshandledning skiljer sig radikalt mellan olika studenter finns det ettintresse hos författarna av att undersöka vilka faktorer som påverkar densamma.Studien är en kvalitativ intervjustudie. Nio sjuksköterskestudenter deltog i studiensom genomfördes med hjälp av semistrukturerade intervjuer. Vid tolkningsarbetetav datan har författarna låtit sig inspireras av fenomenografin, där olikheter,snarare än likheter belyses. Studiens resultat visar att det tycks finnas ett sambandmellan den enskilde studentens behållning av omvårdnadshandledningen ochhandledarens im-plementering av den på förhand givna strukturen förhandledning, samt att information och feedback är några av de viktigastekomponenterna för att en givande omvårdnadshandledning skall kunna bedrivas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)