Slöjdprocess - definitioner och tolkningar

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Institutionen för kultur och kommunikation; Filosofiska fakulteten

Författare: Elin Langborg; [2011]

Nyckelord: slöjdprocess; arbetsprocess; process; begrepp; definition;

Sammanfattning: Begreppet slöjdprocess har idag en central plats i relation till svensk grundskolas slöjdverksamhet, men har hittills genom bådestyrdokument och i forskning definierats och förklarats på olika sätt, vilket gjort att begreppet kunnat uppfattas tvetydigt.Denna uppsats består av en kvalitativ litteraturstudie, inspirerad från en fenomenografisk forskningsansats, med syftet att försökabesvara frågan om vad begreppet slöjdprocess står för relaterat till svensk grundskolas slöjdverksamhet; hur begreppet definieras,tolkas och förklaras inom slöjdforskningsfältet. Studien bygger på en sammanställning och jämförelser av sex forskare frånSverige, Danmark och Finland utifrån deras definitioner och tolkningar av begreppet slöjdprocess.Resultatet visar att det saknas en tydlig definition av begreppet slöjdprocess, istället finns det flera sätt att både definiera ochförklara begreppet. Studiens resultat visar också både beskrivningar av flera parallellt pågående processer inom en slöjdprocessoch beskrivningar av flera parallellt pågående processer som inte bör ses som delprocesser inom en slöjdprocess. Som centraladelar i beskrivningar av begreppet slöjdprocess i relation till svensk grundskolas slöjdverksamhet, omnämns främst Socialaprocesser & Interaktion, Kommunikation – verbal & icke-verbal, Problemlösning & Intellektuella utmaningar, Psykiska &Sinnliga processer samt Fysiska & Kroppsliga processer. Kunskap i relation till elevens slöjdprocess kan utifrån studiens resultatöversiktligt indelas i slöjdspecifika kunskaper och allmänbildande kunskaper och där de allmänbildande kunskaperna framhävssom starkt kopplade till elevens slöjdprocess och det processorienterade arbetssättet i svensk grundskolas slöjdverksamhet.Utifrån studiens resultat blir det sammanfattningsvis tydligt att begreppet slöjdprocess har uttjänat sin förmåga att utgöra etttydligt begrepp. Det kan vidare ses som otillräckligt då den komplexitet som det processorienterade arbetssättet utgör, svårligenkan sammanfattas under ett begrepp; delarna försvinner lätt i helheten och därmed förståelsen för det processorienteradearbetssättet i svensk grundskolas slöjdverksamhet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)