Marknadsavdelningens roll och inflytande inom en organisation vid förmedlandet av ett marknadsorienterat synsätt

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

Sammanfattning: Syfte: Syftet med studien är att undersöka marknadsavdelningens roll och inflytande inom en organisation vid förmedlandet av ett marknadsorienterat synsätt. Metod: Studien antog en kvalitativ forskningsmetod där empirin samlades in via en multipel fallstudie där semistrukturerade intervjuer genomfördes med personalrelaterade till ett marknadsorienterat arbetssätt. Vidare spelades intervjuerna in, för att sedan transkriberas samt analyseras utifrån en tematisk analys. Resultat och slutsats: Studiens resultat visar att företag kan operera med eller utan en marknadsavdelning, beroende på dess bransch. För att implementera ett marknadsorienterat synsätt krävs en ledning med insikt i ämnet, marknadsföringsrutiner som genomsyrar hela organisationen, en god kommunikation mellan marknadsfunktionen och övriga funktioner och avancerade datasystem som gynnar ett kundorienterat arbetssätt. Ett företags affärsprestation ökar ifall dess marknadsföringsförmåga är hög. Examensarbetets bidrag: Studiens teoretiska bidrag är en ökad förståelse för hur organisationer implementerar en marknadsorienterad organisation. Det praktiska bidraget för studien är ett ramverk för hur organisationer ska strukturera dess framtida marknadsfunktion. Förslag till fortsatt forskning: Förslag till fortsatt forskning är att undersöka marknadsförarens framtida roll relaterat till teknologi. Framtida forskning kan undersöka samband mellan organisationsstruktur och ett marknadsorienterat synsätt, samt huruvida ledare lyckats förmedla ett marknadsorienterat synsätt gentemot övriga anställda.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)