Villatidningen : En studie i problemidentifiering av intern kommunikation och marknadsföring

Detta är en Magister-uppsats från Företagsekonomiska institutionen

Författare: Philip Ivarsson; Erik Frimodig; [2009]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Intern och extern kommunikation är två omfattande begrepp som båda utgör en betydande deli forskningsområden som marknadsföring och organisationsteori. Kommunikation sombegrepp inom företagsekonomi har fått allt större betydelse och forskningsutrymme undersenare år då dessa faktorer blivit en alltmer erkänd företagsfunktion som kräver struktur,planering och analytiskt engagemang.Vi har på uppdrag av Villatidningen undersökt hur dessa två faktorer utrycker sig i företagetsverksamhet för att identifiera eventuella problem Villatidningen har gällandeinformationsförmedling och kommunikation både inom företaget och mellan företag ochkund. Vidare har vi utarbetat förslag till hur dessa processer kan förbättras för att i slutändansäkra kvalitén och kontrollen av företagets interna effektivitet samtmarknadskommunikationen mot företagets kunder. Det empiriska materialet är insamlat viaintervjuer av företagets anställda på olika hierarkiska nivåer samt olika arbetsområden för attfå en enhetlig bild av företagets interna och externa kommunikation och de problemverksamheten kan tänkas ha i detta avseende. Resultaten vi fick påvisade att det inomverksamheten saknas en funktion som skall ansvara för hanteringen och struktureringen avbåde den interna och externa kommunikationen. Kommunikationen mellan ledning ochverksamhetens säljare samt tidningens redaktion visade tydliga brister i just standardiseringav informationsflöden. Detta har bidragit till problem gällande misstolkning av information iolika former mellan de olika verksamhetsdelarna. Marknadskommunikationen som tillhuvudsak vilar på säljarna i form av deras roll som ”part time marketers” har också visat sigutgöra ett problem då säljarna saknar tydlig vägledning för att kunna axla detta ansvar.Dessutom finns en tydlig risk för att information som förmedlas från kunder till företaget viaföretagets säljare altereras och misstolkas då informationen passerar igenom för många ledinom verksamheten innan den tillgodogörs av redaktionen som är informationens slutstation.Flertalet förslag till åtgärder ges som anknyter till den teoretiska referensramen som ärbegränsad till forskning kring just intern och extern kommunikation. De flesta förslag som gesutgår ifrån förutsättningen att Villatidningen bör införliva ett ansvarsområde förkommunikation och sedan göra anpassningar utifrån detta.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)