Uppföljningshantering av åtgärder : med support av TIA-systemet

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för teknikvetenskaper

Sammanfattning: Syftet med examensarbetet är att skapa en handlingsplan för uppföljning av åtgärder i händelse av olycksfall, tillbud och observationer i avvikelsehanteringssystem (TIA-systemet)på en enhet på Scania i Södertälje. Frågeställningarnaär(1) Vad ska följas upp, (2) När kan uppföljning ske och (3) Hur kan uppföljning ske. Teorier om SMART:a mål, kartläggning av krav och målsättning, MoSCoW, product breakdown structure, ISO 9001, systematisk arbetsmiljö och hörnstensmodellen har legat till grund för studien. Metoden utgörs av aktionsforskning,fallstudie med kvalitativa data och abduktion. Datainsamlingen har bestått av intervjuer och enkät. Verktyg för datasortering är GAP-modellen, SWOT-analys, histogram och träddiagram. Resultatet visar på att inget standardiserat arbetssätt finns för en långsiktig uppföljning där mätning av effekter och mål endast sker ibland.Samtidigt finns en meningsskillnad angåendehuruvida uppföljning sker över huvud taget. Vid de fall uppföljning sker används en databas för att spara information ibland. Slutsatsen är att (1) det som ska följas upp är mål för åtgärder där det finns en bestämd metod för mätning och uppföljningsrutin. Information ska dokumenteras i databas och ledningen ska prioritera att uppföljning sker. (2) uppföljning ska ske efter behov, inga kända bestämmelser finns om när uppföljning borde ske.När uppföljning ska ske bestäms i åtgärdsplaneringen. (3) Uppföljning ska ske enligt handlingsplan (bilaga 4), det vill säga bestäm mål och indikationer, bestäm när och hur indikatorer ska följas upp samt dokumentera uppföljning i en databas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)