Låt mig idrotta i lugn och ro! : En kvantitativ undersökning om hur pojkar och flickor i grundskolans senare år upplever kränkande behandling vid lektioner i idrott och hälsa

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Författare: Emily Jönsson; Simon Vedin; [2016]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Undervisningen i idrott och hälsa sker i varierande miljöer. Klimatet i dessa olika miljöer geribland upphov till kränkande behandling. Syftet med denna studie är att utifrån ettgenusperspektiv undersöka hur pojkar och flickor i grundskolans senare år uppleverförekomsten av kränkande behandling under lektionerna i idrott och hälsa. Studien är avkvantitativ karaktär och genomfördes på två högstadieskolor i en sydsvensk kommun medhjälp av enkäter, besvarade av 100 elever. I resultatet framgår det att kränkningar är enförekommande handling i samband med lektionerna i idrott och hälsa samt att förekomstenav kränkningar varierar beroende av miljö. Idrottssalen är den miljö där majoriteten aveleverna upplever att kränkningar förekommer i högst utsträckning. Det kan ses en visskönsskillnad där pojkar och flickors upplevelser går i sär. Fler flickor än pojkar uppleveridrottssalen som en utsatt miljö medan pojkar menar att omklädningsrummet är den miljö därkränkande behandling sker med högst frekvens. Enligt studiens resultat finns det vissamiljöer som eleverna upplever som mer otrygga än andra. Totalt sett anser majoriteten på deundersökta skolorna att kränkande behandling inte förekommer alls i ämnet idrott och hälsa.Nyckelord: genus, idrott och hälsa, kränkningar, skola, trygghet

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)