En studie om hur vägräcken påverkar trafiksäkerheten

Detta är en M1-uppsats från KTH/Byggvetenskap

Sammanfattning: Syftet med den här studien är att undersöka lutning och höjd för vägräcken och hur dessa faktorer påverkar trafiksäkerheten. Rapporten syftar även till att ta upp den säkerhetsproblematik som rör MC-trafikanter då underglidningsskydd inte får plats att monteras under vägräckena. Genom forskning i Trafikverkets och Statens väg- och transportinstituts databaser samt intervjuer tillsammans med föreningarna SMC (Svenska MotorCyklister) och SVBRF (Sveriges bro- och vägräckesförening) har det framkommit överensstämmande resultat gällande den nationella, svenska standarden SS EN-1317. Den standarden vi använder idag, SS EN-1317 ger en monteringshöjd på 450 millimeter till bärande balk. Vilket ger problematik vid montering av underglidningsskydd och påverkar trafiksäkerheten negativt. I nuläget hålls en vetenskaplig forskning gällande underglidningsskydd som testas på fyra olika vägar i Sverige, bland annat i Åkersberga, Stockholm.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)