Designsystemets potentiella roll i en webbyrås verksamhet : Ett designarbete med fokus på tillämpningen av en förebildsanalys

Detta är en Master-uppsats från Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

Sammanfattning: Företag som Airbnb, Google och IBM har förändrat sättet de designar digitala produkter på genom att integrera sina egna unika designsystem. Med hjälp av repeterbara komponenter, tillsammans med en uppsättning standarder som vägledning för hur dessa komponenter ska nyttjas, har alla dessa företag kunnat effektivisera skapandet och innovationen inom sina designteam. Syftet med följande studie var att undersöka hur ett sådant system bör utformas för att kunna användas inom en webbyrås verksamhet och om förebildsanalys kan vara en lämplig metod att nyttja vid utformningen. Arbetet ämnar således att besvara två frågeställningar: 1) Hur kan ett dynamiskt designsystem utformas för att tillgodose webbyråns behov? 2) Är förebildsanalys ett passande metodval vid utformningen av ett dynamiskt designsystem? För att besvara frågeställningarna har en förstudie i form av intervjuer genomförts med utvecklare och produktägare på en webbyrå. Tillsammans med en förebildsanalys och ett teoretiskt ramverk för visuell användbarhet utgör de grunden för designarbetet. För att utvärdera den slutgiltiga designen genomfördes en avslutande workshop med informanterna som intervjuades under förstudien. Arbetet landade i en generell verktygslåda, bestående av en samling text-, bild- och videoblock som sedan nyttjades för att ta fram de slutgiltiga visuella mallförslagen. De utgör tillsammans studiens huvudsakliga kunskapsbidrag, ett uppdelat designsystem. Resultatet visade även att en förebildsanalys kan bidra med viktiga insikter, både av estetisk och strukturell karaktär, som i sin tur kan utgöra en väsentlig grund till designprocessen.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)