Islamofobi i den svenska skolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Författare: Eljesa Bajram; Esra Celili; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: I denna kunskapsöversikt har vi granskat forskning om hur islamofobin framställs i den svenska skolan samt undersökt vilka didaktiska verktyg det finns för att jobba med islamofobin i skolan. Vi har valt att avgränsa vårt arbete utifrån följande frågor: Hur framställs islamofobi i svenska skolan av lärare och elever? Och, vad säger forskning om olika metoder att jobba med islamofobin i skolan? I vilka aspekter kan vi se islamofobi på skolan? Och hur ska lärare som har en ledande roll i klassrummet bemöta islamofobi samt jobba med det? Syftet med arbetet är att få kunskap om hur vi som blivande lärare kan ta del av de didaktiska verktygen som finns.  Vi har kommit fram till att forskning visar att islamofobin finns i våra skolor. Undersökningar visar att elever blir diskriminerade på grund av sin religiösa tro och att det har gått så pass långt att svenska muslimska barn har behövt låsa in sig på toaletter på grund av bland annat diskriminering. För att kunna undvika och jobba med islamofobin ute på våra skolor har vi även kommit fram till att det finns didaktiska metoder för lärare att jobba med för att undvika diskriminering av elever som har en muslimsk bakgrund.   För att få svar på våra frågeställningar har vi valt att använda oss utav tre olika databaser, Education Research Complete, ECR, ERIC via EBSCO och SwePub samt litteratur.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)