När vägen mot målet är målet : En kvalitativ studie om floristens ansvarsfulla uppträdande i yrkesutövandet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Sektionen för lärarutbildning (LUT)

Sammanfattning: Syfte Syftet är att undersöka hur begreppet Ansvarsfullt uppträdande i yrkesutövandet tolkas av lärare, handledare och elever och jämföra svaren mellan grupperna. Vad har skolverket egentligen för tankar med meningen ”Ansvarsfullt uppträdande i yrkesutövandet”? Frågan är om begreppet tolkas på samma sätt av lärare, handledare och elever?   Metod och resultat Kvalitativ metod med djupintervjuer har gjorts med sex elever, fyra handledare och fyra floristlärare och resultatet kom att handla mycket om olika kompetenser. Kompetenser är någonting som vägs in i begreppet ”Ansvarsfullt uppträdande i yrkesutövande”(Skolverket, 2011) genom att de intervjuade eleverna, handledarna och lärarna relaterar till begreppet ”kompetens” – att vara kunnig i sitt yrke både praktiskt, teoretiskt och socialt och ta det ansvar som det innebär. Eftersom floristyrket är ett hantverksyrke och ett säljaryrke där det krävs stor kunnighet i både sitt hantverk och försäljning, krävs kompetens. Inte bara att kunna sitt hantverk utan den sociala förmågan/kompetensen väger tungt. Att social kompetens är lika viktigt som yrkeskunnande måste förmedlas till eleverna så att de förstår vad som förväntas av dem. När de väl förstått det har de kommit en bit på väg mot målet.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)