Distansarbete på ett tjänsteföretag: Utmaningar och möjligheter i en föränderlig arbetsmiljö

Detta är en M1-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Författare: Anton Cajtoft; Oskar Thor; [2023]

Nyckelord: Distansarbete; effektivitet;

Sammanfattning: I början av 2020 drabbades världen av Covid-19 pandemin som både påverkade människor och företag. På grund av restriktioner från Folkhälsomyndigheten tvingades företag i Sverige att ställa om till att arbeta på distans. Distansarbete är inget nytt utan har funnits långt innan men pandemin har varit en stor del i att arbetsformen vuxit snabbt senaste åren. Att arbete på distans innebär både fördelar samt negativa aspekter och utmaningar för såväl anställda som för företag. Det har forskats mycket kring ämnet där det undersökts vilka positiva respektive negativa sidor som arbetsformen innebär. I den här studien var syftet att undersöka hur anställda inom tjänstesektorn upplever distansarbetet. Den innefattar även ett företagsperspektiv där undersökningen riktade sig mot mer organisatoriska utmaningar, hur de arbetar för att underlätta distansarbetet för de anställda och hur effektiviteten påverkas under arbetsformen. I studien användes flermetodsforskning, vilket är en mix av både kvalitativa och kvantitativa metoder då detta ansågs vara mest lämpligt för att besvara syftet utifrån ett helhetsperspektiv. Empirin samlades in med hjälp av enkäter som skickades ut till företagets anställda samt semistrukturerade intervjuer med personer från ledningsgruppen. Datainsamlingen sammanställdes på olika sätt utifrån de olika forskningsmetoderna. Enkäterna som innehöll ett par öppna frågor kodades genom att vanligt förekommande nyckelord valdes ut som sedan skrevs ner och illustreras med hjälp av ett Word Cloud. Intervjuerna transkriberades och sedan användes en tematisk analys för att kunna se mönster bland de svarande. När empirin hade sammanställts analyserades det med hjälp av studiens underliggande teori. När analysen var färdig kunde ett antal slutsatser dras. I studien framkom att de största drivkrafterna till distansarbete för medarbetarna är att de slipper resa fram och tillbaka från arbetet, förenklar livspusslet och att de upplever sig bli mer effektiva i sitt arbete. Utmaningar med distansarbete och får ses som negativa aspekter är att gemenskapen blir sämre och att teamkänslan på företaget försvinner. Det framkommer även att relationerna i stort på företaget påverkas negativt då arbetet sker mer på distans. För att underlätta distansarbetet för anställda på företaget tillhandahålls teknisk utrustning samt ett bidrag på 5000 kronor att handla kontorsmaterial för att på så sätt förbättra ergonomin vid hemmakontoret. Slutligen går det se att de anställdas effektivitet inte är uppe i samma nivåer som innan pandemin då distansarbete var ovanligt på företaget, vilket tolkas som indikator på att distansarbetet har en negativ påverkan på effektiviteten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)