Lärarnas syn på matematikundervisning med och utan lärobok

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Författare: Fatima Zaki Hanon; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka lärares erfarenheter av att undervisa i matematik utan lärobok, samt deras tidigare erfarenheter av att undervisa i matematik med lärobok. I studien undersöks även eventuella hinder kopplade till ämnet. Undersökningen genomfördes med kvalitativ metod och data samlades in genom semistrukturerade intervjuer av fem verksamma lärare i lågstadiet. Resultatet visade att lärarnas erfarenheter av matematikundervisning utan lärobok är positiva men att de redan hade en färdig handledningsbok som de utgår ifrån i deras undervisning, vilket enligt lärarna underlättade arbetet. Enligt lärarna är det en utmaning att planera allt från grunden men med en färdigplanerad handledningsbok möjliggörs matematikundervisningen utan lärobok. De möter en annan form av klassrumsmiljö där eleverna får utmanas tillsammans men även att undervisningen är anpassad för olika nivåer utan att det tydliggörs genom exempelvis olika matematikböcker, dock påpekade vissa att undervisningen består oftast av problemlösning och därmed behöver de komplettera med ett annat läromedel (digitalt) för färdighetsträning av till exempel de fyra räknesätten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)