Attityd till reklam i tidningar

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Skolan för datavetenskap och kommunikation (CSC)

Författare: Elisabeth Ingvar; Cim Nordling; [2013]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Allt fler tidningar har utökat sin verksamhet till fler plattformar, den ökade användningen av internet och surfplattor har gjort att möjligheten att annonsera inom tidningsbranschen har vuxit. Hur förhåller sig konsumenterna till annonsering i de olika publiceringskanalerna? Uppsatsen ämnar undersöka om det finns en skillnad i attityd och beteende mellan annonser i digitala tidningar och papperstidningar. Huvudfrågan som utretts i uppsatsen är: Finns det en skillnad i konsumentens attityd och beteende kring annonsering i papperstidning kontra dess motsvarighet i surfplatta och på webben? För att besvara problemformuleringen bestod undersökningsprocessen av bland annat tester och användarintervjuer samt en studie av befintlig litteratur och forskning kring området. En intervju hölls även med en person från annonsavdelningen på Dagens Nyheter, med syfte att ta reda vad tidningsbolaget har för strategi kring annonshantering i deras olika mediekanaler. Utifrån resultaten från undersökningen kan slutsatsen dras att attityden till annonsering i papperstidningar verkar vara mer positiv än attityden mot annonsering i ipad- och webbtidningar. Attityden mot annonsering i ipadtidningar är emellertid inte lika negativ som i webbtidningar. Läsarens grundattityd till mediekanalen i sig är en betydande faktor för attityden mot annonseringen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)