Miljöperspektivet: en jämförelse lokalt/nationellt av dess
uttryck i undervisningen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Luleå/Utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Läroplanen säger att det i all undervisning är angeläget att anlägga vissa
övergripande perspektiv: historiska, miljömässiga, internationella och
etiska perspektiv. Vi har fördjupat oss i miljöperspektivet.

Den empiriska delen av denna studie var att på lokal nivå i två av
kommunens grundskolor kartlägga miljöundervisningen i nuläget för att kunna
sätta den i relation till miljöundervisning på nationell nivå och till
styrdokument. Därmed kunde vi se om förmedlandet av miljöperspektivet i
undervisningen på dessa skolor sker i förenlighet med statens intentioner.
Jämförelser med nationell nivå har gjorts genom att använda
undersökningsmaterialet från en liknande studie som Skolverket gjort under
2000-talet. Mätinstrumentet bestod av enkäter till pedagoger verksamma
inom grundskolan.

Resultatet visade att det är skillnad lokalt/nationellt men skolan har
lokalt en god kapacitet för att kunna utveckla sin miljöundervisning mot en
hållbar utveckling. Vår erfarenhet av arbetet är att vi sett att vårt
uppdrag från staten som lärare på området är tydligt och angeläget och att
stöttning av det befintliga miljöintresset på skolorna är avgörande för
utveckling av miljöperspektivet.

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE UPPSATSEN I FULLTEXT. (PDF-format)