Vad säger läroböcker egentligen till våra elever? : En jämförande studie av orientalism och eurocentrism i läroböckers framställningar om hinduism under tiden 1970-2010 och vilket meningserbjudande det medför

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Författare: Mattias Lindberg; Rune Bolin; [2014]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Sammanfattning Detta examensarbete har skrivits av Rune Bolin och Mattias Lindberg. Båda läser på lärarprogrammet vid Uppsala universitet och ämnar ta examen för grundskolans senare år och gymnasiet. Arbetet har behandlat orientalism och eurocentrism i läroböckers framställningar om hinduism under tiden 1970-2010 och vilket meningserbjudande det medfört. Studien tar avstamp i teorier om orientalism och eurocentrism. Utifrån dessa har representationer av hinduism undersökts med hjälp av en diskursanalytisk metod. Syftet är att undersöka läroböcker och dess beskrivning av hinduism och om denna framställning har förändrats över tid, samt att synliggöra det meningserbjudande som ges i de valda läroböckerna. Analysen har synliggjort tre teman i de läroböcker som har undersökts. En exotifiering och ett främliggörande av religionen, ett socioekonomiskt fokus på landet Indien och dess invånare i stället för religionen och en kategorisering, en dikotomi mellan ett ”vi” och ett ”dem”; vi:et representerar väst, det vill säga, Europa och framförallt USA och ”dem” är de andra som inte tillhör vi:et. Detta leder till ett meningserbjudande som ser ut exakt så här: Hinduism är någonting som väst inte anses vara; någonting främmande, någonting mystiskt och oftast står livet i landsbygden som exempel på religiös praxis.   Nyckelord: Religionsdidaktik, Läroböcker, Diskursanalys. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)