Motivation i startupföretag : Ledarskap & chefsarbete

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

Författare: Filip Boman; Alem Blagajcevic; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Studien kommer att beröra ämnet motivation inom startup företag. Studien kommer att undersöka olika motivationsfaktorer och entreprenörens arbete mot motivationsskapande. Syftet med vår studie är att undersöka och kartlägga hur entreprenörerna i startupföretag med begränsat finansiellt kapital går tillväga för att motivera sin personal. Syftet är även att ta reda på vad som motiverar de anställda i startupbolag med begränsat finansiellt kapital. Metoden som studien baseras på är en kvalitativ metod som kommer att undersöka hur startups motiverar sin personal. Det teoretiska perspektivet i studien baseras på teorier kring motivation kopplat till prestation. Maslows behovstrappa används för att identifiera personalens behov för motivationsskapande. Informationen har hämtats genom åtta intervjuer varav fyra av intervjuerna är genomförda med VD/ägare i ett startupföretag och de andra fyra intervjuerna är genomförda med anställda i ett startupbolag. Alla intervjupersoner som är intervjuade har varit delaktiga i ett startupbolag i ett tidigt skede som antingen anställd eller chef/VD. Utförandet av intervjuerna har varit semi strukturerade. Resultatet av vår studie visar att det finns olika olika motivationsfaktorer som är viktiga för individen. De icke-monetära motivationsfaktorerna väger mer än den monetära motivationsfaktorn vilket är lön. Detta framkommer tydligt i startupbolag med begränsat finansiellt kapital. Slutsatsen i denna studie berör de motivationsfaktorer som har varit mest väsentliga för motivationsskapande. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)