En komparativ studie av marknadsstrategier på : Karlstad- Örebro- och Linköpings Universitet

Detta är en Magister-uppsats från Institutionen för ekonomi

Författare: Daniel Bjurbäck; Sebastian Bergman; [2006]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Det rådande samhällsklimatet, landets ekonomi i stort samt den ökande arbetslösheten, i landet har lett till att fler människor än någonsin tidigare söker sig till eftergymnasiala utbildningar. Regeringen har de senaste åren skjutit till pengar för att skapa fler studieplatser. Även om antalet studieplatser har ökat, så är rekryteringen till de olika universiteten något skev. Resultatet blir att det uppstår ett enormt söktryck på vissa skolor, medan en del får svårt att fylla platserna. Ett annat dilemma är att antalet utbildningsalternativ har ökat markant vilket också bidrar till denna effekt. I denna utveckling så har flera universitet lyckats bättre än Karlstads Universitet när det gäller rekryteringen av nya studenter. Linköping och Örebro Universitet är två exempel. Dessa två universitet ligger också till grund för vår undersökning. Vi vill komma till insikt vilken strategi Karlstad Universitet skall använda för att kunna vara konkurrenskraftiga gentemot andra universitet och därigenom öka antalet förstahandssökande studenter. Vilka faktorer är det som har bidragit till att Linköpings och Örebro universitet är så pass framgångsrika i deras rekrytering? Vi vill försöka hämta positiva influenser från Linköpings och Örebro universitet för att hjälpa Karlstads universitet att hitta de faktorer som bidrar till en lyckad rekryteringsstrategi.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)