Tryggare kan alla vara : Upplevelser av skolan som en plats för hälsa och lärande för alla som vistas där ur skolpersonalens perspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsovetenskap

Författare: Julia Fredriksson; Susanne Sjöblom; [2017]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med studien var att undersöka skolpersonalens upplevelse av skolans miljö som en plats för hälsa och lärande för alla som vistas där. Fyrtio män och kvinnor i norra delen av Sverige delade med sig av sina upplevelser och tankar hur skolan kan vara en plats för hälsa och lärande. För att analysera datamaterialet användes en kvalitativ innehållsanalysmetod med latent ansats. Analysen resulterade i ett huvudtema Tryggare kan alla vara med följande fyra subteman: När den gyllene regeln får råda, När alla tillåts vara den de är, När själen också får utrymme och När det handlar om att ta ansvar. Varje tema har två subteman som belyser deltagarnas erfarenheter och upplevelser mer ingående. Dessa beskriver fysiska, mentala, social och existentiella aspekter av hälsa vilket pekar på en holistisk hälsodefinition. Resultatet visar på ett salutogent förhållningssätt som också är grundläggande i hälsofrämjande arbete. Skolpersonalens upplevelser av skolan som plats för hälsa och lärande tydliggör vikten av trygghet, respekt, omtänksamhet, gemenskap, delaktighet och tid för reflektion. Studiens resultat diskuteras kopplat till hälsofrämjande arbete i rollen som skolpersonal med särskilt fokus på hälsovägledare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)