”Det skulle vara bra för mig men jag orkar inte lägga tid på det” : En kvalitativ intervjustudie om ungdomars perspektiv på mellanmålet

Detta är en Kandidat-uppsats från Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

Författare: Kristian Vasilj; Nordström Nichlas; [2023]

Nyckelord: Mellanmål;

Sammanfattning: Sammanfattning Bakgrund I vårt dagliga arbete på våra skolor har vi sett att elever många gånger är orkeslösa. Vi människor behöver mat för att överleva och behålla en god hälsa, men maten har också en rad sociala,psykologiska och känslomässiga betydelser. Mellanmål är viktiga för barn och unga då de kommer att hjälpa till att bidra med en stor del av dagens totala närings- och energiintag. Det är därför av störstavikt att mellanmål alltid är näringsrika. Energin hos barn och unga behöver fördelas på flera måltideroch en bra måltidsordning för barn och unga är vanligtvis frukost, mellanmål, lunch, mellanmål,middag och många gånger ett till mellanmål. Syfte Syftet med studien var att förstå ungdomars perspektiv på mellanmål samt faktorer sompåverkat detta. Metod Kvalitativa semistrukturerade individuella intervjuer genomfördes med 8 olika elever på tvåskolor i Mellansverige. Intervjuerna spelades in och analyserades med kvalitativ innehållsanalys. Resultat Eleverna ansåg att mellanmålet var viktigt för energipåfyllning, prestation och framförallt förträning. Vi såg även att elever som hade fysiska aktiviteter på fritiden la mer vikt vid mellanmåletsuppbyggnad och innehåll än de som inte hade några aktiviteter. De flesta elever åt inte mellanmål iskolan utan oftast intogs mellanmål efter träning eller på fritiden. Det framkom även att vuxnapåverkade mellanmålsvanorna hos eleverna genom att uppmuntra eller inte uppmuntra dem till att konsumera mellanmål. Tidsbrist verkar också vara en påverkande faktor när det kommer till valet avmellanmål då många av eleverna föredrog mellanmål som var snabba och enkla. En del av eleverna föredrog mer näringsrika mellanmål före träning, medan andra valde mellanmål baserat påtillgänglighet och smak. En del av eleverna ansåg att mellanmål var viktigt för att orka fokusera helaskoldagen och för att undvika trötthet och hunger. Slutsats Ungdomar vet att de behöver fylla på med mat och således också äta mellanmål för att bibehålla energinivåerna under en dag, men det visade sig vara tydligt att det var långt ifrån alla som gjorde det. Fysiskt aktiva ungdomar åt ofta för att få energi innan och även fylla på med energi eftersina träningspass, andra åt för att få energi för att kunna prestera och orka mer i skolan och en del ungdomar åt som ett tidsfördriv och/eller för att stilla ett sug. Vi kunde också tydligt se att uppmuntran var avgörande för mellanmålets vara eller icke vara. Slutsatsen vi drar är att fysisk aktivitet, uppmuntran och ännu mer utbildning, kommer vara tre viktiga nycklar i arbetet för att få ungdomar att äta mer näringsriktiga mellanmål

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)