De är inte många - men de finns : En enkätstudie om identifiering och insatser för nonresponders

Detta är en Magister-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

Författare: Marie Sehlberg; Åsa Gunnerek; [2021]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Nonresponders är en grupp elever med dyslexi som, även om de är få, inte svarar i samma utsträckning på de insatser som genomförs. Det är inte heller mycket forskat kring denna grupp elever. Syftet med den genomförda enkätstudien var att få svar på hur kunskapen om nonresponders ser ut i skolan och hur denna grupp elever identifieras. En enkätstudie genomfördes bland speciallärare och specialpedagoger som fått vidareutbildning i dyslexi och kartläggning där vi fick svar från 61 respondenter. Resultatet har sedan analyserats både kvantitativt och kvalitativt, vilket var tänkt att ge både bredd och djup till studien. Utifrån resultatet kan vi se att kunskapen om nonresponders som grupp är svagt. Kompensatoriska hjälpmedel anses viktiga att använda för nonresponders. Att beakta ett helhetsperspektiv och ta hjälp av den samlade kompetensen spelar en avgörande roll för att kunna hjälpa dessa elever. Varje individ är unik och problembilden kring nonresponders är komplex vilket kräver extra omsorg vid utformning av insatser. Samverkan kring nonresponders blir på så sätt central då allas kompetens behövs för att möta dessa elevers behov.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)