ÖKAD INNOVATIONSFÖRMÅGA GENOM PARTNERSKAP I OFFENTLIG SEKTOR : En studie om hur innovationspedagogiken inom LOFT kan stödjakommunledningar i deras utveckling mot ökad innovationsförmåga och tillämpning av innovationsledning

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

Sammanfattning: Titel: Ökad innovationsledningsförmåga genom partnerskap i offentlig sektor.-En studie om hur partnerskapet LOFT kan stödja kommunledningar i deras utveckling mot ökadinnovationsförmåga och tillämpning av innovationsledning.Forskningsfrågor: F1. Hur fungerar innovationspedagogiken inom ramarna för LOFT?F2. Vilka eventuella möjligheter och utmaningar finns med att utöka partnerskapet LOFT för att ökainnovationsförmågan inom offentlig sektor i Sverige?Syfte: Syftet med studien är att undersöka eventuella möjligheter och utmaningar med att användapartnerskapet LOFTs innovationspedagogik i samtliga 290 kommuner i Sverige, för att på så sätt kunnaåstadkomma innovationsförmåga och tillämpning av innovationsledning i Sveriges alla kommuner.Metod: Studiens riktning, forskningsfrågor och syfte har tagits fram genom samproduktion med studiensuppdragsgivare RISE. Med utgångspunkt i forskningsfrågorna antogs sedan en fallstudiedesign för attstudera partnerskapet LOFT. Den kvalitativa metoden föll sig således naturligt och en abduktiv ansats hartillämpats. Data har samlats in genom observationer, semistrukturerade intervjuer och reflekterandeprojektdagbok. Triangulering har tillämpats för att kontrollera resultat och därmed höja trovärdigheten förstudien och dess resultat.Slutsats: Innovationspedagogiken inom ramarna för LOFT utgår från partnerskapskommunerna och derasbehov. Innovationspedagogiken och partnerskapet utgör en struktur som ger kommuner möjlighet arbetalångsiktigt med innovationsledning. Innovationspedagogiken omfattar stödjande insatser, nätverk,kunskapshöjande insatser, kreativt klimat och bidrar till lärande i den egna organisationen.Innovationspedagogiken bygger även på en grundtanke om att skapa en psykologiskt tillåtande och tryggmiljö, där partnerskapskommunerna vågar testa, dela med sig av utmaningar tillsammans med andra ochdra lärdomar för att utvecklas.Innovationspedagogiken inom ramarna för LOFT utgör ett väl utvecklat koncept. Möjligheter att designaoch paketera detta koncept för att på så sätt tillgängliggöra det för flera kommuner har identifierats. Enutmaning som identifierats kopplat till uppskalning av partnerskapet är att det kommer ställas krav på attutöka det team som idag utgör ledningen av LOFT med fler personer för att kunna ha kvar den stödjandefunktionen och fortsätta leverera värde. Vid en uppskalning innebär det att en ny testbädd bör utvecklas iform av “LOFT 2.0”, där den successiva uppskalningen kommer kunna ske. Att ta fram läromedel skullekunna möjliggöra för att nå ut till fler kommuner samt få igång arbetet i den egna organisationen tidigare,då det inte ställer samma typ av krav på resurser från LOFT.Även en rad olika utmaningar har identifierats kopplat till uppskalningen. Hur bibehålls delarna av detrelationella och stödjande partnerskapet som finns idag? Pedagogiken tar idag sin utgångspunkt i denpsykologiskt tillåtande och trygga miljön, vilket är något som inte får gå förlorat. Även utmaningar kringden finansiella delen, både ur ett partnerskapskommun- och projektägarperspektiv. Också det egna arbetetpå hemmaplan, som ställer krav på kommunens vilja, driv och passion för förändring. En uppskalningkräver att samtliga kommuner besitter förmåga och vilja att implementera ett innovationsledningssystem.Stödet som LOFT ger respektive partnerskapskommun grundar sig i genomlysningar gjorda i den enskildakommunen. Ett omfattande arbete som kräver resurser om det ska kunna genomföras på samma sätt i ett större partnerskap. Något som bör undersökas vidare. Vilken typ av organisering kan stötta och bibehålladessa viktiga pusselbitar av innovationspedagogiken som LOFT utvecklat?  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)