Läslust och Läsförståelse - ett läsprojekt i skolår 6 och 7

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

Författare: Marianne Hemström; Anna Jonasson; [2008]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med detta utvecklingsarbete är att ta reda på huruvida vi kan öka läslusten och läsförståelsen hos eleverna i år 6 och två år 7 med hjälp av den schemalagda läsningen, 100 minuter i veckan, som sker i lärarledda, genomtänkta grupperingar i vårt läsprojekt. Vi frågade oss om planerad, strukturerad och intensiv läsning ger ökad läslust och läsförståelse i år 6 och två år 7. Om vi genom läsprojektet når de elever som har svag läsförståelse i undersökningsgruppen? För att få reda på detta har vi använt oss av kvantitativa metoder genom att låta eleverna göra läsförståelsetest, samt svara på en enkät före och efter genomförandet av läsprojektet. Resultatet visar att läsförståelsen generellt sett har ökat för de elever som deltagit i läsprojektet. Det har även skett en ökning hos flertalet elever med svag läsförståelse. Däremot påverkades inte elevernas läslust nämnvärt av vårt läsprojekt, förutom hos två av de 74 elever som ingår i undersökningsgruppen. Dessa två elevers markanta minskning av läslusten problematiseras i diskussionen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)