Mångfald - den länkande pusselbiten? : Strategi för att förbättra företagens konkurrenskraft

Detta är en Kandidat-uppsats från Handelshögskolan vid Umeå universitet

Författare: Sandra Kankaanpää; [2007]

Nyckelord: Mångfaldsstrategier;

Sammanfattning: Det finns flera anledningar till varför företag ska satsa på mångfald. Det handlar bland annat om att företag får en ökad kreativitet och innovationsförmåga som leder till att företagens struktur blir flexiblare. Den ökade kreativa och innovativa förmågan uppstår då företag blandar olika perspektiv, erfarenheter, bakgrunder, nationaliteter, ålder etc. Dvs. en personalsammansättning bestående av mångfald. Med mångfald kan företag anpassa sig i samma takt som marknaden förändrar sig. Mångfald innebär i dessa termer att företag erhåller en ökad konkurrenskraft då de ständigt kan uppdatera sig i förhållande till marknaden. Dock kan mångfald även resultera i att en personalsammansättning av olikheter bidrar till ökade konflikter då deras värderingar krockar. För att överkomma de utmaningar mångfald kan medföra och ta del av mångfaldens fördelar krävs det att den heterogena gruppen leds väl av en ledare. Min problemformulering lyder: Hur arbetar svenska företag praktiskt med mångfald? Syftet med studien är att öka min förståelse om hur ledare i svenska företag arbetar med att omsätta företagens mångfaldsstrategi till praktiska handlingar och studera vilka fördelarna och utmaningarna med det kan vara. För att erhålla en helhetsbild om mångfaldsprocessen kommer detta att utvecklas med att studera om det finns skillnader och likheter i mångfaldsarbetet bland företag och vilken verkan interaktionen med marknaden har för företag. Jag utgår från det hermeneutiska synsättet och har använt mig av den gyllene medelvägen för att kunna svara på uppsatsens problemformulering och syfte. Uppsatsens teoretiska referensram sammanfattar de teorier och begrepp som jag fann av relevans för att kunna få en ökad förståelse av mångfaldsfenomenet. I den teoretiska referensramen börjar jag med att presentera mångfaldsbegreppet, vad mångfald innebär och lyfter sedan fram teorier om mångfaldsprocessen. Jag har genomfört semistrukturerade intervjuer med ledare från fyra olika företag i Sverige. Intervjuerna genomfördes med en intervjuguide som vägledning. Intervjuernas syfte var att fånga ledarnas mening av mångfaldsarbetet i företaget. Jag fann att ledare arbetar efter olika angreppssätt beroende på hur ledaren tolkar mångfaldsstrategin i kombination med mångfaldspolicyn. Det finns inte ett sätt att arbeta med mångfald, arbetssättet påverkas bland annat av företagens specifika förutsättningar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)