"Bär dig åt som folk" : en studie i bilderbokens normbrott och dess konsekvenser

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Institutionen för Bildpedagogik (BI)

Författare: Josefine Lind; [2008]

Nyckelord: Normer; Bilderböcker; Barnböcker;

Sammanfattning: I mitt examensarbete har jag undersökt vilka konflikter som gestaltas och förankras i tre bilderböcker. Jag har undersökt vilka normer som blir synliga genom dessa konflikter. Om normbrott leder till straff hur ser de då ut? Min empiri består av tre av de mest utlånade bilderböckerna på Stockholms stadsbibliotek 2007; Känner du Pippi Långstrump, Näpp! sa Alfons Åberg och Pricken. Som blivande konst- och mediepedagog funderar jag över bilders medverkan, hur saker som gestaltas och visualiseras har del i skapandet av jaget. Jag har använt semiotiken som metod i mitt arbete, genom dess begrepp har jag delat upp bilden i dess beståndsdelar för att få en inblick och djupare förståelse i vad bilden vill säga. Bilderboken som riktar sig till små barn förväntas ofta ha en underhållande men även moraliskt uppbygglig funktion. I min undersökning har jag satt konflikten i fokus och har, utifrån den sociokulturella teorin och Foucaults teorier kring den disciplinära makten, undersökt bilderboken som verktyg för socialisation. I de här tre böckerna kretsar konflikterna kring makt och normer. Normbrott leder till olika konsekvenser som illustratören ger sina karaktärer, genom detta externaliseras vår kulturs syn på vilket beteende som uppmuntras och vilket som ska korrigeras. På så sätt blir barnet tidigt medvetet om vad som anses vara ett lämpligt beteende.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)