Hur kan beställare främja och förbättra utvärderingars användning och nytta? En översikt av forskning om utvärderingsprocessens utformning utifrån ett beställarperspektiv.

Detta är en Master-uppsats från Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan

Sammanfattning: Syfte: Syftet med uppsatsen är att vidga och fördjupa kunskapen om och förståelsen av utvärderingars användning och nytta utifrån ett beställar- och förbättringsperspektiv. Syftet är också att denna kunskap och förståelse kan vara till nytta för organisationer som beställer utvärderingar. Teori: Uppsatsens teoretiska ramverk och tidigare forskning utgörs av tre kunskapsfält: utvärderingsanvändning, implementering och lärande för hur information och kunskap kan konstrueras och tillämpas. Metod: Sammanställning och analys av texter från relevant forskningslitteratur. Innehållsanalys av texter utifrån analysmodell inspirerad av programteorins logik. Resultat: Resultatet visar att det, i de fall utvärderingar görs i förbättringssyfte, är fördelaktigt om intressenter görs delaktiga i utvärderingsprocessen. Involvering antas medföra relevans, acceptans och ansvar för utvärderingen vilka är aspekter som förklarar varför utvärderingar används.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)