"Vi har inga sådana familjer här" : Normer, värderingar och pedagogers förhållningssätt gentemot regnbågsfamiljer i förskolan

Detta är en M1-uppsats från Sektionen för lärande och miljö

Sammanfattning: En kvalitativt inriktad intervjustudie som ämnar till att belysa olika pedagogers förhållningssätt och bemötande av regnbågsfamiljer i förskolan utifrån de normer och värderingar som finns i samhället. Studien undersöker hur några pedagoger i förskolans verksamhet förhåller sig till familjer med samkönade vårdnadshavare, i studien även refererade till som regnbågsfamiljer, samt vilka metoder de använder sig av för att synliggöra begreppet familj i det dagliga arbetet med barnen. Inom arbetets ramar har vi också gjort en liten förstudie på en hbt-certifierad förskola samt intervjuat en regnbågsfamilj. För att nå en djupare förståelse för den situation som dessa familjer befinner sig i ger studien en kortfattad samhällelig bakgrund till synen på homosexuella samtidigt som vi redogör för litteratur som vi menar är relevant i förhållande till studien. Utifrån detta diskuterar vi hur normer, värderingar och heteronormativiteten i samhället, det vill säga hur samhället är uppbyggt kring en syn på heterosexualitet som det förgivettagna normala, avspeglar sig inom förskolans väggar. Studien finner inspiration från den fenomenografiska forskningen (Säljö, 1989). Resultatet visar att flertalet av de i studien medverkande förskolepedagoger arbetade med att synliggöra regnbågsfamiljer då detta spontant uppkom i samtal med barnen, och oftast på barnens egna initiativ. Studien visar också att det finns verksamheter där andra familjekonstellationer än den heteronormativa kärnfamiljen inte synliggörs. En problematik som påtalats av respondenterna är bristen på kunskap och pedagogiska stödmaterial kring regnbågsfamiljer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)