Digitala verktyg i undervisningen : En intervjustudie kring användandet av digitala verktyg och dess påverkan på undervisningen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

Författare: Caroline Ytterström; [2022]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Samhället har blivit mer digitaliserat än vad de var förr (Skolverket 2017,10) och på grund av detta är det nu obligatoriskt att använda digitala verktyg inom undervisningen (Skolverket 2019, 7-8). Forskning inom området har olika åsikter kring hur digitala verktyg påverka undervisningen (Genlott och Grönlund 2016; och Genlott m.fl. 2019; Mueller och Oppenheim 2014) därför har denna studie syftet att undersöka hur digitala verktyg används i läs- och skrivinlärningen och hur detta påverkar undervisningen samt elevers motivation. För att svara på syftet har en kvalitativ studie gjorts med öppna semistrukturerade intervjufrågor där 8 lärare mellan förskoleklass och årskurs två deltagit i studien. Resultatet av studien visade att lärarna använder digitala verktyg och vilka digitala verktyg beror dels på vilka de får tillgång till genom skolan. De digitala verktyg som var mest vanligt var dator men Ipads, croomebooks, SMARTboard, projektor, olika appar och program på datorn, film, samt två skrivmetoder nämndes även som digitala verktyg. Resultatet visade även att lärarna anser att digitala verktyg bidrar till en varierad undervisning där eleverna får snabb feedback och att digitala verktyg underlättar för de barn som har svårt att skriva för hand på grund av motoriken. Även vissa motsättningar kom fram som till exempel digitala problem och internetuppkoppling som krånglar. Slutligen ansåg samtliga lärare att digitala verktyg är positivt för motivationen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)