Valet, Kvalet och Självidentiteten : En intervjustudie om ämneslärarstudenters beslutsprocesser och identitetsutveckling i förhållande till deras utbildning.

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

Författare: Julia Malmberg; [2024]

Nyckelord: Ämneslärarprogram; val; identitet;

Sammanfattning: Denna studie undersöker ämneslärarstudenters motiv bakom valet av utbildning och hur deras identiteter påverkas av utbildningen. Syftet är att fördjupa förståelsen för de svenska ämneslärarprogrammens studentgenomströmning, vad som motiverar studenterna att utbilda sig till ämneslärare och hur det påverkar deras identitet. Genom kvalitativa intervjuer med ämneslärarstudenter inom historia utforskas hur deras beslutsprocesser har gått till inför, ochunder deras utbildning. Dessutom undersöks deras identifiering med utbildningen och det framtida läraryrket samt vilken innebörd det har haft för deras beslut kring utbildningsvalet.Tidigare forskning antyder att social interaktion under utbildningen påverkar studenters identitetsutveckling. Studenter formar sina identiteter i enlighet med institutionens normer och beteenden, och en identifikation med utbildningen anses vara central för motivation inom studierna. Forskning om svenska ämneslärarprogram visar att studenters attityder påverkar deras beslut att fortsätta, byta studieprogram eller avbryta studierna. Den insamlade empirinanalyseras med hjälp av Erving Goffmans dramaturgiska teori och Anthony Giddens teori om modernitet och självidentitet. Resultaten indikerar att studenternas attityder till högreutbildning påverkar hur de motiverar sitt val att studera till lärare och skapar olika uppfattningar om valmöjligheter, vilket följaktligen påverkar deras benägenhet till upplevda tvivel inför utbildningsvalet. Identitetsutvecklingen påverkas kontinuerligt av studenternas beslutsprocesser och de lärarideal som förmedlas under utbildningen och praktiken. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)