VMI-konceptet i teori och praktik

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för informatik

Sammanfattning: Vendor managed inventory (VMI) är ett processkoncept som innebär att olika aktörer samar-betar med varandra genom att dela information för att uppnå konkurrensfördelar som färre stockouts och stock ups, lägre lagernivåer samt högre försäljning. Syftet med denna studie är, genom att undersöka tre oberoende aktörer, kunna belysa vilka framgångsfaktorer och mål som beaktas för ett lyckat processkoncept samt hur detta kan ställas mot tidigare forskning inom ämnet. Utifrån tidigare forskning skapade vi en modell som utgjorde grunden till våra kvalitativa intervjuer. Modellen består av framgångsfaktorerna IT-system, informationsdel-ning, informationskvalitet och relation samt målen kostnadsreduktion, kontroll och service. Vårt resultat visar att teori och praktik stämmer överens samt att vi även identifierat diverse faktorer de olika aktörerna belyser beroende på position i deras SC. Vår slutsats visar att in-formationskvalitet är den viktigaste framgångsfaktorn då den sätter grunden för de övriga, medan IT-system sätter kvaliteten för samarbetet. Vi visar även i studien att aktörer både har förståelse för sina egna och partners mål, vilket vi kan bekräfta är centralt för att VMI-konceptet ska kunna generera positiv effekt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)