Användarens upplevelse av dark patterns på video-shorts

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

Sammanfattning: Termen Dark Patterns började användas år 2012 och har sedan dess blivit ett omdebatterat ämne. Termen kan översättas till manipulerande designval som medvetet utformas för att påverka och styra användarna av applikationer, hemsidor och sociala medier. Forskare menar på att det kan användas för att påverka människor till att ta val de annars aldrig gjort och flertalet granskningar av befintliga media visar på att deras närvaro är hög. Dark patterns fungerar som ett paraplybegrepp över dessa designmönster och har bryts ned av flera forskare för att kunna förklara varje enskilt identifierat mönster och dess påverkan. Tidigare forskning har dock inte fokuserat på Dark Patterns i samband med sociala medier med inriktning korta videoklipp, så kallade video shorts. Den här uppsatsen ämnar att ta reda på hur användarens upplevelse av Dark Patterns närvaro i denna kontext påverkar användaren. För att ta reda på detta används en designbaserad forskningsmetod. Genom intervjuer samlas kvalitativ data in från tio deltagare som delats upp i två grupper. En grupp har fått använda en prototyp med Dark Patterns som författarna till uppsatsen identifierat vid en analys av de sociala medierna TikTok och Youtube Shorts. Den andra prototypen innehåller designval som agerar motsats till dessa Dark Pattern. Uppsatsen använder sedan en tematisk analys för att kunna se likheter samt olikheter i deltagarnas svar.  I resultatet presenteras sedan vilka mönster analysen givit, exempelvis föredrar flertalet deltagare designen som innehåller Dark Patterns till den grad att de inte känner sig uppenbart lurade. Subtila Dark Patterns visar sig påverka användarens upplevelse positivt, vilket får dem att vilja använda tjänsten mer, vilket också ligger i tjänstens intresse. Det mer aggressiva och uppenbara Dark Pattern upprörde dock deltagarna i större utsträckning och kan bidra till att användaren känner sig lurad och känner sig istället frustrerad och irriterad. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)