Språkmotivation : En kvalitativ studie kring drivkrafter till lärandet av det svenska språket hos nyanlända invandrare

Detta är en Kandidat-uppsats från Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

Författare: Rebecka Waleij; [2014]

Nyckelord: andraspråk; motivation; språkinlärning.;

Sammanfattning: Studien undersöker nyanlända invandrares motivation till lärande av det svenska språket, hur de ser på sitt lärande och om dessa uppfattningar skiljer sig mellan kvinnor och män. Denna studie är gjord ur en fenomenologisk metodologi och använder sig av intervjuer som datainsamlingsmetod och med en analysprocess som består av fem steg. De största motivationsfaktorerna till att lära sig det svenska språket är en vilja om att etablera sig i samhället socialt samt att finna arbete. Dock finns det omständigheter som gör inlärningen svår, som nuvarande livssituation, informanternas bakgrund och svårigheterna med ett språk som är väldigt annorlunda från modersmålet. Men en vilja att lära sig finns där, dels för sin egen skull, men även för att hjälpa människor omkring dem som familjemedlemmar eller andra människor i samma situation som de själva befunnit sig i. De skillnader som gick att utröna mellan män och kvinnor var att den senare talade något mer om att lära sig språket för någon annans skull.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)