Motivations påverkan på fastighetsmäklares prestation under en nedåtgående marknad

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

Författare: Anders Ahlqvist; Simon Andersson; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Titel: Motivations påverkan på fastighetsmäklares prestationer under en nedåtgående marknad. Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Simon Andersson och Anders Ahlqvist Handledare: Lars-Johan Åge Datum: 2023 juni Syfte:Syftet med den är studien är att skapa förståelse för vilka motivationsfaktorer som tydligast påverkar fastighetsmäklares motivation och prestation när bostadsmarknaden är nedåtgående. Det gör vi genom att applicera inre och yttre motivation enligt self-determination theory i mäklaryrket. Metod: Studien genomfördes enligt en kvalitativ forskningsstrategi. Respondenterna valdes ut efter ett målstyrt urval. De intervjuades sedan med hjälp av semistrukturerade intervjuer med en induktiv forskningsansats. Kodningen av det empiriska materialet gjordes med hjälp av grundad teori vilket ledde till att vi kunde identifiera sex kategorier som är kopplade till mäklares inre och yttre motivation. Kategorierna är image, förmögenhet, intresse/lärande, relationer, berömmelse/erkännande och hälsa. Resultat och slutsats: Studiens resultat pekar på att för att skapa de bästa förutsättningar att behålla motivation och kunna prestera som mäklare på en nedåtgående marknad är det extra viktigt att ha balans mellan privatliv och arbete. Men det är också viktigt att organisationen förstår de individuella behoven och motiverar på ett anpassat sätt. För att vara motiverad som mäklare och få ut maximala prestationer behövs både inre och yttre motivationsfaktorer. På en nedåtgående marknad får de inre faktorerna mer avgörande effekt på motivationen och prestationer hos mäklare både hemma och på jobbet. Examensarbetets bidrag: När företag har en större förståelse för hur deras anställda motiveras och även vilka motivationsfaktorer som bidrar mest till bättre prestationer kan de genomföra åtgärder som främjar de anställdas motivation för att få ut så höga prestationer som möjligt. Att få ut den maximala kapaciteten hos sina anställda är särskilt viktigt under nedåtgående marknader för att motverka de negativa effekter som följer av en nedåtgående marknad. Att kunna identifiera sina egna motivationsfaktorer och ha insikt hur de påverkas av marknadssituationen är också viktigt. Det gör att du som mäklare kan planera ditt arbete för att behålla motivationen även under tuffare marknadssituationer. Förslag till vidare forskning: Vår studie har undersökt inre och yttre motivations påverkan på fastighetsmäklare prestationer på en nedåtgående marknad och där det pekar på att en mix av bägge motivationsfaktorer leder till bäst prestationer men att den yttre motivation har en mindre påverkan jämfört med en bättre marknad. Vi anser att det hade varit intressant att undersöka exakt vilka yttre motivationsfaktorer som minskar i påverkan på fastighetsmäklare. Då det leder till att branschen kan effektivisera hur de använder sig av yttre motivation för att förbättra mäklares prestationer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)