Så här sjöar och sånt där, eller räknas det som friluftsliv? : En kvalitativ undersökning utifrån elevers perspektiv på friluftsliv

Detta är en Master-uppsats från Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

Författare: Hampus Henricsson; Ludde Minton; [2024]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syfte Syftet är att undersöka hur elever i årskurs 9 uppfattar friluftslivet som fenomen samtkunskapsämne i skolan. Vidare ämnar studien undersöka vilka faktorer som påverkar dessa uppfattningar och elevers relation till friluftslivet. Frågeställningar - Vad är friluftsliv utifrån elevers perspektiv? - Hur upplever elever tillgängligheten till olika former av friluftsliv? - Hur upplever elever skolans undervisning om friluftsliv? Metod Metoden omfattar en kvalitativ forskningsdesign med en fenomenologisk ansats där 12 elever från tre olika skolor intervjuades. Intervjuerna spelades in, transkriberades och bearbetades med hjälp av en tematisk analys. Analysen av den insamlade datan utgick från studiens frågeställningar och relaterades till tidigare forskning samt Bourdieus habitusbegrepp och Engströms praktiker som användes som teoretiskt ramverk. Resultat Resultatet tyder på att elever har olika perspektiv på friluftsliv, med varierande erfarenheter och preferenser. Eleverna upplever tillgängligheten till friluftslivet som god men resultatet ger en mer komplex bild där flera hinder nämns. I skolan upplever eleverna att de får lära sig om orientering och traditionella friluftsaktiviteter. Slutsats Eleverna upplever svårigheter att definiera fenomenet friluftsliv och begreppet reduceras oftast till fysisk aktivitet och idrotter. I skolundervisningen uppfattar eleverna att de främst möter aktivitetsbaserade aktiviteter där orientering dominerar. Slutsatsen vi drar är att dessa varierande uppfattningar och relationer till friluftslivet kan förklaras av socioekonomiska, kulturella, sociala och kunskapsrelaterade faktorer samt en bristfällig skolundervisning.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)