Barnsjuksköterskors Erfarenheter Av Barns Delaktighet Inom Barnsjukvården : En Kvalitativ Intervjustudie

Detta är en Magister-uppsats från Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

Sammanfattning: Bakgrund: Barns rätt till delaktighet framkommer i Barnkonventionen, som sedan 2020 är lag i Sverige. Tidigare forskning har visat på positiva effekter i barns välmående när delaktighet etableras, däremot kan barns delaktighet i sin egen vård variera. Kunskap om barn och deras rättigheter är en förutsättning för att barnsjuksköterskor ska kunna anpassa bemötandet efter barnets unika behov. Syfte: Att belysa barnsjuksköterskors erfarenheter av barns delaktighet inom barnsjukvård. Metod: En kvalitativ intervjustudie med nio barnsjuksköterskor där stimulated recall interview (SRI) användes. Data analyserades med hjälp av tematisk analys. Resultat: Den tematiska analysen resulterade i två huvudteman med tillhörande underteman. Första temat var Barns delaktighet en viktig del i barnsjuksköterskors omvårdnadsarbete, vilket inkluderade barnsjuksköterskors syn på delaktighetens betydelse och dess innebörd i omvårdnadsarbetet med barn. Det andra temat var Att se barn som enskilda individer är en förutsättning för omvårdnad, där barnsjuksköterskors erfarenheter kring förutsättningar för att skapa delaktighet framförs, men även utmaningar som kan bidra till att delaktigheten minskar. Slutsats: Barns delaktighet är en del i barnsjuksköterskors omvårdnadsarbete, men som ibland försummas. Organisatoriskt stöd och medvetenhet kring barns rättigheter krävs för att optimera barns delaktighet och uppnå en barnvänlig omvårdnad.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)