Sökning: "genus sånger"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden genus sånger.

  1. 1. "Tjejer kan inte spela fotboll" : En kvalitativ studie om hur förskollärare talar om traditionella könsroller och deras arbete för att motverka det.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Filippa Strömbom; Lina Lindblad; [2023]
    Nyckelord :Förskola; könsroller; förskollärare; arbetssätt; genus;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap genom att undersöka hur förskollärare talar om traditionella könsroller samt hur de arbetar för att motverka könsroller i förskolans miljö.Studien grundar sig i frågeställningarna: ”Hur talar förskollärare om traditionella könsroller inom förskolan?” och ”Hur beskriver förskollärarna att de arbetar för att motverka traditionella könsroller i förskolan?”. LÄS MER

  2. 2. ”Jag kramas när jag själv vill” : En studie om förändringen av synen på barn i musik ur ett normkritiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Isabel Rönndahl; [2021]
    Nyckelord :Etnicitet; genus; intersektionalitet; normer; rasism; synen på barn;

    Sammanfattning : I förskolan idag sjungs det sånger av nyare och äldre karaktär där synen på barn genomsyrar texterna i sångerna. Det finns dock inte särskilt mycket forskning kring vad som sjungs och varför. LÄS MER

  3. 3. Östgötasång : Nationalism, provinsialism och genus i Östgöta nations sångböcker 1913–2012

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för idé- och lärdomshistoria

    Författare :Simon Lindgren; [2020]
    Nyckelord :Studentnationer; sångböcker; nationalism; provinsialism; genus; Uppsala; 1900-tal;

    Sammanfattning : Uppsats om de skiftande representationer av nationalism, provinsialism, och genus som skildrats i Östgöta nations i Uppsala sångböcker, 1913–2012. Fokus ligger på urvalet av sånger, och hur de i sin tur speglar sin tids värderingar och den interna kulturen vid Nationen under sångböckernas första hundra år. LÄS MER

  4. 4. Konstruktionen av kön i djursånger för barn i förskolans kontext : Kritisk diskursanalys av sångtexter i förskolan ur ett genusvetenskapligt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Maria Lindh; [2017]
    Nyckelord :Gender; sex; preschool; music; animal songs; Genus; kön; förskola; musik; djursånger;

    Sammanfattning : I detta arbete har syftet varit att ta reda på hur förståelsen av kön konstrueras i förskolans kontext genom sångtexter. Jag gjorde valet att endast undersöka sånger som handlar om djur för att se vilka osynliga strukturer gällande kön som kan ligga bakom sångerna. LÄS MER

  5. 5. Förskollärares val av sånger och ramsor ur ett genusperspektiv

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

    Författare :Lina Hegerius; [2015]
    Nyckelord :songs; chants; gender; preschool teacher; circle-time; sånger; ramsor; genus; förskollärare; samling;

    Sammanfattning : Genom att applicera ett genusperspektiv på förskolans verksamhet kan pedagoger inhämta kunskap om de normer och traditionella könsmönster som omedvetet kan förekomma i verksamheten. Genom innehållet i sånger och ramsor representeras dåtida och nutida normer. LÄS MER