Sökning: "circle-time"

Visar resultat 1 - 5 av 69 uppsatser innehållade ordet circle-time.

  1. 1. Barns inflytande i samlingens olika moment : En kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Moa Engström; Felicia Högberg; [2024]
    Nyckelord :Childrens influence and participation; democracy; pre- school; circle time; Barns inflytande och delaktighet; demokrati; förskola; samling;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to contribute more knowledge about how childrensdemocratic influence is expressed in preschool with a particular focus ongathering situations. In the study, we used a qualitative semi-structuredinterview. With an adaptable interview guide, to obtain the pre-school teachers'perceptions. LÄS MER

  2. 2. "Alltså vara delaktiga, kanske ibland mot sin vilja’’ : En kvalitativ studie om samlingens syfte med fokus på barns delaktighet och inflytande ur ett förskollärarperspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Linda Forsberg; Emma Johansson; [2023]
    Nyckelord :Samling; syfte; delaktighet och inflytande; förskollärare; läroplansteori;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka legitimerade förskollärares perspektiv på samlingens syfte och innehåll, samt hur de anser att de tillämpar sitt didaktiska förhållningssätt för att främja barnens delaktighet och inflytande vid samlingen. Det är en kvalitativ studie som bygger på nio semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 3. Inkluderande undervisning i förskolans praktik : En kvalitativ studie om hur förskollärare motiverar arbetet med barns behov vid samling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Evelina Ekström; Moa Johansson; [2023]
    Nyckelord :inkluderande undervisning; samling; samspel; proximal utvecklingszon; redskap; mediering;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap kring hur förskollärare uppfattar arbetet med inkluderande undervisning utifrån barns behov vid samlingssituationer i förskolan. De två tillhörande frågeställningarna är hur förskollärare motiverar begreppet inkluderande undervisning utifrån kvalitet samt hur de beskriver arbetet med inkluderande undervisning i samlingssituationer. LÄS MER

  4. 4. Pedagogiska atmosfärer i samlingen : Barns möjligheter till berättande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Alexandra Larsen; [2022]
    Nyckelord :circle-time; narrative; pedagogical atmospheres; preschool; berättande; förskola; pedagogiska atmosfärer; samling;

    Sammanfattning : The following essay aims to investigate circle time in preschool and the pedagogical atmospheres that exist there. Pedagogical atmospheres illuminate the approach that pedagogues have towards the children. Furthermore, it examines how the pedagogical atmosphere affects the child’s possibilities of embracing their role as a narrator. LÄS MER

  5. 5. Förskolebarns möjlighet till delaktighet under samlingen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Alexandra Lahti; Linda Hellström Thörnberg; [2022]
    Nyckelord :Delaktighet; förskola; samling; Shiers delaktighetsmodell;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att undersöka barns delaktighet i samlingen ur ett förskollärarperspektiv. Studiens forskningsansats är kvalitativ med semistrukturerade intervjuer med förskollärare som datainsamlingsmetod. LÄS MER