Resursskola – en förutsättning att lyckas : En kvalitativ intervjustudie om elevers upplevelser av att gå på en resursskola

Detta är en Kandidat-uppsats från Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

Författare: Alfred Suwa; [2019]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: En kvalitativ intervjustuide har gjorts med elever som har neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och som går på en resursskola. Studiens syfte är att undersöka hur en grupp elever med särskilda behov, som tidigare gått i en vanlig skola själva upplever det att gå på en resursskola. Resultatet påvisar att deras möjlighet att ha fått gå på en resursskola avsevärt har påverkat deras framtid i positiv bemärkelse. De har fått goda förutsättningar att klara skolan vilket möjliggör att några av dem tänker studera vidare på universitet. Vidare har de befunnit sig i ett inkluderande sammanhang med jämlikar. De har etablerat relationer som de hoppas att de kan ha kvar i framtiden. Något de aldrig tidigare upplevt. De har helt enkelt fått en bättre framtidstro nu jämfört med innan de kom till resurssolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)