Sökning: "#socialamedier"

Visar resultat 6 - 10 av 52 uppsatser innehållade ordet #socialamedier.

  1. 6. Stress och sociala medier : En enkätstudie om sambandet mellan stress och sociala medier

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Sofia Lundgren; Josefine Meijner; [2023]
    Nyckelord :Social media; Stress; FoMO; Social media usage; Sociala medier; Stress; FoMO; Sociala medieanvändning;

    Sammanfattning : Sociala medier används världen över och kan enligt mycket forskning vara en faktor till ökade stressnivåer hos individer som använder dessa. Denna undersökning syftade till att undersöka om det fanns ett samband mellan sociala medier och stress utifrån variablerna tid lagd på sociala medier och olika vanor individer har på sociala medier. LÄS MER

  2. 7. Gymnasieelevers motiv och behov av att konsumera samhällsnyheter : En kvantitativ studie om samhällskunskapselevers användning av sociala medier och deras konsumtion av samhällsnyheter

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Nakheel Sharaya; Esma Hasani; [2023]
    Nyckelord :Behov; elever; motiv; samhällskunskap; samhällsnyheter; sociala medier;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka konsumtionen av samhällsnyheter hos elever i ämnet samhällskunskap på gymnasiet och om det finns ett samband till elevernas användning av sociala medier. Detta i syfte att granska och förbättra undervisningen i egenskap som samhällskunskapslärare. LÄS MER

  3. 8. Convicted marketing content containing sexual depiction : An empirical study of social media platforms after a scandal's occurrence

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Elin Månsson; Gülay Edin; [2023]
    Nyckelord :Social media marketing; content analysis; sexual marketing; gender discrimination; scandals in marketing; Marknadsföring i sociala medier; innehållsanalys; sexuell marknadsföring; könsdiskriminering; skandaler inom marknadsföring;

    Sammanfattning : Title: Marketing content containing sexual depiction.- An empirical study of social media platforms after a scandal's occurrence. LÄS MER

  4. 9. "Man kan ju ha kontakt med vem som helst i helavärlden, det är det fantastiska med socialamedier som gör att övervakning inte känns så allvarligt." : En kvalitativ undersökning av mediaövervakningens påverkan på äldre och yngre generationer på sociala medier

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Jessica Wenngren; [2023]
    Nyckelord :Surveillance capitalism; media use; generational perspectives; integrity; uses and gratification; Övervaknings-kapitalism; mediaanvändning; generationella perspektiv; integritet; användar-teorin;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker media-övervakningens påverkan på äldre och yngre generationer på sociala medier genom en kvalitativ undersökning. Studien syftar till att avslöja generationsskillnader i medvetenhet och beteende när det gäller mediaövervakning. LÄS MER

  5. 10. Skolsköterskors erfarenheter av sociala mediers påverkan på elevers självkänsla – en kvalitativ studie

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Carina Ahl; Karin Ellström; [2023]
    Nyckelord :Health promotion; School nurse; Self-esteem; Social media; Students; Elever; Hälsofrämjande; Självkänsla; Skolsköterska; Sociala medier;

    Sammanfattning : Bakgrund: Användning av sociala medier har ökat markant de senaste åren och tillhör barn och ungdomars vardag. Detta kan medföra både positiva och negativa hälsoeffekter som kan påverka elevers självkänsla. En god självkänsla kan både förbättra hälsan och skolprestationerna. LÄS MER