Sökning: "#socialamedier"

Visar resultat 16 - 20 av 52 uppsatser innehållade ordet #socialamedier.

  1. 16. Vad är den moraliska kompassen värd? : En studie om svenska konsumenters uppfattning om bolags agerande inom CSR

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Eric Wahlgren; Johanna Olsson; Linnéa Eriksson Björn; [2022]
    Nyckelord :Corporate social responsibility; consumer behaviour; Moralisk kompass; socialt ansvar; konsumentpåverkan;

    Sammanfattning : Det förändrade omvärldsläget sedan Rysslands invasion av Ukraina har tvingat bolag att taställning och många har valt att lämna den ryska marknaden. Det kvarstår frågetecken om detär ett ställningstagande utifrån företags moraliska kompass eller om det är till följd utav delagligt reglerade sanktionerna som införts. LÄS MER

  2. 17. Sociala medier - en hjälpande hand i hälsofrämjande arbete för psykisk hälsa : en litteraturstudie kring ungas användning av sociala medier ur ett salutogent perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Ariane Hess; Elina Johansson; [2022]
    Nyckelord :Social media; mental health; adoloscents; health promotion; salutogenic; Sociala medier; psykisk hälsa; unga; hälsofrämjande; salutogen;

    Sammanfattning : Introduktion: Psykisk ohälsa har ökat i omfattning och är en global hälsoutmaning. I Sverige skattar unga sin hälsa som god men 54 procent anger att de lider av olika psykiska besvär. Tidigare studier har visat på en korrelation mellan psykisk ohälsa och hög användning av sociala medier. LÄS MER

  3. 18. Tonalitetsanalys för att tolka känslor och attityder i text : Vilka behov av stöd har autistiska personer?

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Sofie Bergman; [2022]
    Nyckelord :Sentiment analysis; emotion analysis; autism; participatory design; Tonalitetsanalys; känsloanalys; autism; deltagande design;

    Sammanfattning : Sentiment analysis is a form of Natural Language Processing (NPL) withthe purpose of deducting and extracting sentiment and emotions fromwritten text. The interest in sentiment analysis emerged at the turn of themillennium and has increased steadily since 2004. LÄS MER

  4. 19. Skönhetsfiltrens veteraner : En förstudie om unga kvinnors syn på skönhetsfilter och dess effekter i samhället

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Olivia Ramviken; [2021]
    Nyckelord :skönhetsfilter; AR; social jämförelse; impression management;

    Sammanfattning : En utforskande och kvalitativ förstudie kring användningen av skönhetsfilter på Instagram för att förstå unga kvinnors åsikter och tankar kring ämnet. Baserat på Leon Festingers teorier kring social jämförelse, Erving Goffmans impression management och Roger Caillois mimicry så försöker vi förstå vad skönhetsfilter gör med oss och varför vi använder det, tillsammans med användningen av augmented reality och skapandet av ett eget skönhetsfilter. LÄS MER

  5. 20. What strategies should Swedish news media outlets use in order to keep their brand credibility in times of social media?

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :TATIANA KIREEVA; [2021]
    Nyckelord :Social media; news media outlets; social media algorithms; Sociala medier; nyhetsmedier; algoritmer;

    Sammanfattning : Journalism has “always been shaped by technology” (Pavlik, 2000, p.229). Social media could be seen as a technology of today, when news consumption is changing and 31% of the population worldwide are using Facebook and other social media platforms for news (Newman, 2020). Moreover, fewer pay for news (Medieakademin, 2021). LÄS MER