Sökning: "öppna laborationer"

Visar resultat 16 - 20 av 27 uppsatser innehållade orden öppna laborationer.

  1. 16. Quo Vadis, TMS? En kvantitativ enkätstudie om undervisningen i, och utvecklingen av, en ny kurs på gymnasiet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Jonas Forshamn; [2010-09-09]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Efter drygt två års arbete sjösattes det nya teknikprogrammet för gymnasieskolan i juli år 2000. Programmål, kursplaner och kursmål hade tagits fram och en av de nya kurser som introducerades i samband med programmets lansering, var TEU 1207 Teknik, människa, samhälle (TMS). LÄS MER

  2. 17. Lärande genom laborationer? : en jämförelse mellan öppna och styrda laborationer i Naturkunskap A på Elprogrammet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Jenny Nilsson; Mariana Pop; [2010]
    Nyckelord :laborationer; frihetsgrader; variationsteori; naturkunskap;

    Sammanfattning : Laborationer är ett naturvetenskapligt arbetssätt, som ger tillfälle för eleverna att förstå hur den naturliga världen fungerar. Laborationer kan vara styrda eller öppna och de kan ha olika frihetsgrader. Det finns olika nyanser av frihetsgrader som tillåter antingen att läraren eller eleverna planerar laborationerna. LÄS MER

  3. 18. Gymnasieelevers uppfattningar om det laborativa momentet i kemi

    C-uppsats,

    Författare :Hanna Sundberg; Berit Pilqvist; Mattias Käck; [2010]
    Nyckelord :Kemilaborationer; receptlaborationer; öppna labora;

    Sammanfattning : MetoderDe metoder vi använt är enkätundersökning, kvalitativa intervjuer samt analys avlaborationsinstruktioner med avseende på antalet frihetsgrader.ResultatVi kom i våra resultat fram till att det finns en klar dominans av ett empiristiskt synsätt på lärande iskolans kemilaborationer. LÄS MER

  4. 19. Gymnasielärares syn på laborationer i kemiundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Tetyana Trendafilova; [2010]
    Nyckelord :förståelse; gymnasieskola; kemilaborationer;

    Sammanfattning : Alla lärare jag intervjuat anser att laborationerna framförallt ökar förståelsen av abstrakta begrepp inom ämnet. En demonstration är bra typ av experiment eftersom en sådan kan göra en lektion mer intressant och nyttig för eleverna men det är också viktigt att eleverna laborerar själva och får laborativa färdigheter. LÄS MER

  5. 20. Laboration eller demonstration – Vad tycker eleven

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Ulf Nilsson; [2009]
    Nyckelord :Laborationer; Demonstrationer; Öppna laborationer; grundskola; gymnasieskola; genus;

    Sammanfattning : I detta arbete ville jag titta närmare på hur eleverna ser på sitt eget lärande vad gäller laborationer och demonstrationer. Därför genomförde jag en enkätundersökning på en 7-9-skola och en gymnasieskola i Skåne där eleverna fick ge sin syn på hur roligt och lärorikt det är med laborationer och demonstrationer. LÄS MER