Sökning: "Barn i behov av särskilt stöd en studie om arbetet i förskolan"
Visar resultat 1 - 5 av 114 uppsatser innehållade orden Barn i behov av särskilt stöd en studie om arbetet i förskolan.
1. Några förskollärares och vårdnadshavares uppfattningar om arbetet med särskilt stöd i förskolan
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Enligt både styrdokument och skollagen så framkommer det att barn i behov av stöd ska få det stödet de är i behov av. Det som inte står skrivet är hur detta arbete ska bedrivas, det kan tolkas som att det är upp till varje verksamhet. Det råder många frågetecken kring hur arbetet ska se ut. LÄS MER
2. “Det kan inte bara hända i en, det måste hända i alla” En studie om hur kunskaper om AKK kan utvecklas genom kollegiala samtal.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Syftet med studien är att genom kollegiala samtal stärka och utveckla arbetslagets kunskap och medvetenhet kring användandet av alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i förskolan. Som förskollärarastudenter, baserat på de erfarenheter som vi gjort i våra yrkesverksamma liv och genom vår utbildning, ser vi detta som ett viktigt utvecklingsområde för förskolan, då kommunikativa färdigheter är grunden för alla barns möjlighet att delta i såväl sociala gemenskaper, som i lek och demokratiska processer. LÄS MER
3. Kompetensutveckling inom särskilt stöd i förskolan
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka kompetensutveckling inom särskilt stöd i förskolan, med fokus på synen hos yrkesverksamma förskollärare. Syftet leder vidare till de frågor som är i fokus för studien. LÄS MER
4. ’’en starkt lysande stjärna’’
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : I förskolans läroplan skrivs ambitiösa mål fram om hur verksamheten ska utformas efter alla barn som medverkar i den. Den lyfter också att om ett barn behöver särskilt stöd ska de få det, vare sig det är tillfälligt eller varaktigt. LÄS MER
5. En intervjustudie om förskollärares uppfattningar om specialpedagogiska insatser för barn med behov av särskilt stöd.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Förskollärare arbetar dagligen med barn som är i behov av särskilt stöd i förskolan. Vi har gjort en intervjustudie där vi valt att intervjua förskollärare eftersom det är den yrkesgrupp som spenderar mest tid tillsammans med barnen. LÄS MER