Sökning: "Barnstugeutredningen"

Visar resultat 6 - 9 av 9 uppsatser innehållade ordet Barnstugeutredningen.

  1. 6. Diskurser om specialpedagogik och barn i behov av särskilt stöd. En diskursanalytisk studie av artiklar i facktidskriften Förskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Marie Elg; [2014-05-15]
    Nyckelord :specialpedagogik; barn i behov av särskilt stöd; förskola; diskursanalys; tidningen Förskolan;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra och analysera de diskursiva framställningarna, av specialpedagogik och barn i behov av särskilt stöd, i fem artiklar i förskollärarnas facktidskrift Förskolan. Teorin utgår från ett socialkonstruktionistiskt och diskursteoretiskt synsätt med antagandet att vi tillsammans använder språkliga handlingar för att konstruera en verklighetsförståelse (Bergström & Boréus, 2000a, b; Winther Jørgensen & Phillips, 2000; Dahlberg, Moss & Pence, 2001). LÄS MER

  2. 7. Leken i förskolan : En studie av pedagogers uppfattningar av lekens betydelse i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Sektionen för lärande och miljö; Högskolan Kristianstad

    Författare :Mette Kristensson; Viktoria Svensson; [2012]
    Nyckelord :erfarenhet; kompetent barn; lek; lärande; omvärld; samspel;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka pedagogers uppfattningar om betydelsen av barns lek i förskolan. Synen på lek och lärande har förändrats från 1900-talet och fram till idag, då pedagoger arbetar utifrån den reviderade läroplanen. LÄS MER

  3. 8. Pedagogers uppfattnignar om delaktighet i barns lek på förskolan

    M1-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Caroline Persson; Caroline Stenberg; [2010]
    Nyckelord :lek; barn; pedagoger; delaktighet;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att undersöka pedagogers olika uppfattningar om delaktighet i barns lek på förskolan. Vi vill även få en djupare inblick i pedagogers uppfattning om lekens betydelse. Vår undersökning baseras på en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer där sex verksamma pedagoger i förskola deltar. LÄS MER

  4. 9. ”Kom nu då, vadå? Barnprogram i TV2!” : I RELATION TILL BARNSTUGEUTREDNINGEN PÅ 1970-TALET

    L2-uppsats, Institutionen för studier av samhällsutveckling och kultur

    Författare :Lotta Eriksson; Juulia Koivuniemi; [2006]
    Nyckelord :Barnprogram; SVT; pedagogik; Barnstugeutredningen; ; Fem myror är fler än fyra elefanter; Magnus Härenstam; Brasse Brännström; Piaget;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att undersöka hur Fem myror är fler än fyra elefanter inkräktade på den syn man hade på barn och barnprogram under 1970-talet. För att få en förståelse för debatten och kritiken som Fem myror är fler än fyra elefanter fick, undersökte vi även vilka värderingar och normer som var viktiga under denna period. LÄS MER