Sökning: "Brian Eno"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Brian Eno.

  1. 1. Minimalism och dess effekt på konstrockscenen : En analys av hur minimalistiska element fördes vidare in i konstrocken

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Ljud- och musikproduktion

    Författare :Elias Jönsson; [2022]
    Nyckelord :drone; effekt; konstrock; minimalism; musikanalys; repetition;

    Sammanfattning : Minimalism är en experimentell genre som växte fram under 50 och 60-talet, där repetition är det mest frekventa och viktiga i musikens struktur. Från genren utvecklades flera nya tekniker som sedan har förts vidare in i flera andra musikgenrer, en av de genrer som dessa tekniker hörs tydligast i är konstrocken. LÄS MER

  2. 2. Gränsland : En studie av utommusikaliska referensers roll i det elektroakustiska komponerandet

    Kandidat-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för komposition, dirigering och musikteori

    Författare :Viktor Sandström; [2022]
    Nyckelord :Elektroakustisk musik; Liminal Space; Estetik; Joanna Demers; Brian Eno; Mark Fisher; Trevor Wishart; Pierre Schaeffer; Absolut musik; Programmusik; The Eerie; Gear Acquisition Syndrome; Ljudlandskap; Association; Supercollider; Akusmatisk;

    Sammanfattning : I den här texten diskuteras förmågan hos elektroakustisk musik att uttrycka sig genom associationer, och frågar ifall musik någonsin kan vara utan en sådan associativ effekt. Detta görs genom luppen av mitt eget arbete, där jag har hämtat inspiration ur mellantillstånd och mellanplatser, liminal spaces, samt genom mitt försök att utarbeta en metod för att arbeta med utommusikaliska referenser som kan informera musikaliska, konstnärliga beslut. LÄS MER

  3. 3. Ambient musik : En undersökning om spatial musik som klingande arkitektur

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Jens Milveden; [2022]
    Nyckelord :Sonic; Spatial; Ambient; Architecture; John Cage; Brian Eno; Dobewall; Erik Satie; Music; Soundscape; Generative; Music For Airports; Furniture Music; Indeterminacy; Ambience; Space; Acoustics; Sound; Installation; Audiovisual; Atmosphere; Landscape; Muzak; Background Music; Musica Mundana; Voicelanding; Phenomenology; Spatial; Ambient; Arkitektur; Musik; John Cage; Brian Eno; Dobewall; Erik Satie; Musica Mundana; Voicelanding; Ljudlandskap; Generativ; Möblemangsmusik; Indeterminism; Ambiens; Rumslighet; Akustik; Installation; Ljudinstallation; Audiovisuell; Atmosfär; Landskap; Muzak; Bakgrundsmusik; Fenomenologi;

    Sammanfattning :  ”Ambient Music”, established and described by its ”creator” Brian Eno, has become a term with a wide range of uses - as generative music, in sound- and audiovisual art installation, a mediated ”sound” of a genre through albums and artists to plug in to during your daily walk - as well as any imaginable association with the term connected to public, spatial or virtual ambience. Through the liner notes of the genres original albums (Ambient 1: Music For Airports of 1978, and to some extent Discreet Music of 1975) it is clear though that the original idea is more related to listening to your own spatial awareness as a form of music rather than a following of certain sounds and conventions that the term has been associated with. LÄS MER

  4. 4. Composing with the tape recorder : A case study of My Life in the Bush of Ghosts by Brian Eno & David Byrne

    M1-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för elektronikkonstruktion

    Författare :Johanna Åström; [2020]
    Nyckelord :tape recorder; music production; composing; sampling; Brian Eno; David Byrne; My Life in the Bush of Ghosts;

    Sammanfattning : This work describes the utilisation of the tape recorder as an instrument, the methods derived by musique concrète and the evolution of these practices. This leads on to its application that opened different creativity streams to many genres of music that we listen to today. LÄS MER