Sökning: "Digitala verktyg för Akk"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Digitala verktyg för Akk.

  1. 1. Att bidra till elevers kommunikationsutveckling : En intervjustudie med pedagoger verksamma inom grundsärskolans ämnesområden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Veronica Lindfors Boij; Sandra Halling; [2023]
    Nyckelord :Communication development; intellectual disability; special school; augmentative and alternative communication AAC ; interview study; Kommunikationsutveckling; Intellektuell funktionsnedsättning IF ; grundsärskola; Alternativ och kompletterande kommunikation AKK ; intervjustudie;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att bidra med kunskap om några pedagogers erfarenheter av att stötta kommunikativ utveckling hos elever som läser ämnesområden inom grundsärskolan. De frågeställningar som legat till grund för studien är: Vad betraktar pedagogerna som möjligheter respektive hinder för elevernas kommunikationsutveckling? Hur beskrivs elevernas roll i processen med kommunikationsutveckling? Hur kan pedagogers erfarenheter förstås utifrån specialpedagogiska perspektiv? Digitala semistrukturerade intervjuer genomfördes med åtta pedagoger verksamma i grundsärskolan. LÄS MER

  2. 2. “-De flesta är flerspråkiga nuförtiden” : Hur förskollärare resonerar kring flerspråkiga barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Nefide Feyzoula; Josefin Johnsson; [2023]
    Nyckelord :förskollärare; förskola; flerspråkighet; språkutvecklande arbetssätt; intervjuer;

    Sammanfattning : Inledning I dagens förskolor möter vi allt fler barn som är flerspråkiga och den svenska förskolan har förändrats från att ha varit enspråkig till att bli flerspråkig. Genom språket lär sig människan att kommunicera, utveckla sin identitet och uttrycka sina känslor. LÄS MER

  3. 3. METODER OCH STRATEGIER FÖR ATT UTVECKLA BARNS FLERSPRÅKIGHET I FÖRSKOLAN : - en kvalitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Vendela Nygren; Tindani Phenicia; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkighet; förskola; metod; strategi; hinder; möjligheter.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att öka kunskapen om vilka metoder och strategier förskollärare använder sig av i sitt arbete för att ge barn möjligheter att utveckla flerspråkighet i förskolan. Data har samlats ingenom åtta intervjuer med verksamma förskollärare samt en enkät som komplement. LÄS MER

  4. 4. Rätten till ett fungerande kommunikationssätt : Hur lärare i grundsärskolan och på individuella programmet på gymnasiesärskolan arbetar för att utveckla elevers kommunikation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Charlotte Ivarsson; Carina Bergman Kelldén; [2021]
    Nyckelord :Communication; learning environment; ACC; evaluation material; sociocultural perspective.; Kommunikation; lärmiljöer; AKK; kartläggningsmaterial; sociokulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur lärare i grundsärskolan och på individuella programmet på gymnasiesärskolan talar om hur de arbetar för att utveckla elevers kommunikation och vilka arbetssätt de beskriver att de använder i den dagliga undervisningen. Studien syftar vidare till att undersöka vilka strategier lärarna beskriver att de använder för att utveckla elevers kommunikation samt hur en god fysisk, pedagogisk och social lärmiljö kan underlätta för elevernas kommunikation. LÄS MER

  5. 5. Verktyg för barns språkutveckling : En kvalitativ studie om fysiska verktyg och psykiska redskap som främjar barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lubna Mizhir; Asma Najjar; [2021]
    Nyckelord :Språkutveckling; förskollärare; högläsning; verktyg; AKK;

    Sammanfattning : Undersökningens syfte var att undersöka hur förskollärare arbetar med hjälp av fysiska och psykologiska verktyg för att främja barns språkutveckling. Det sociokulturella perspektivet och tidigare forskning var undersökningens utgångspunkt. LÄS MER