Sökning: "Diskursanalys som metod litteraturstudie"

Visar resultat 6 - 10 av 11 uppsatser innehållade orden Diskursanalys som metod litteraturstudie.

  1. 6. Jag läser, jag förstår, jag räknar! : - En empirisk forskningsstudie av elevers språkanvändning vid beräkning av matematikuppgifter med text.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Emma Andersson; Linda Hermansson; [2018]
    Nyckelord :Matematikuppgifter med text; lästal; språkliga förmågor; diskursteori; diskursanalys; diskurs;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa forskningsstudie grundas i tidigare systematiska litteraturstudie. Aktuell studie syftar till att undersöka elevers användande av språkförmågorna, läsa, skriva, tala, lyssna och samtala, vid arbetet med matematikuppgifter med text. LÄS MER

  2. 7. Ska jag läsa eller räkna? : En systematisk litteraturstudie om språkförmågors betydelse i arbetet med matematikuppgifter med text. 

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Emma Andersson; Linda Hermansson; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna systematiska litteraturstudie rörande matematikämnet tar sin utgångspunkt i diskursanalys som metod, vilket innefattar analys av språket och dess betydelse. Detta har inneburit att få fram utmärkande diskurser inom ämnet som studien berör. LÄS MER

  3. 8. Bilderbokens sanningar om döden : En studie av några bilderböckers beskrivning av döden i relation till forskningsråd om hur vuxna bör prata med barn om döden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Josefin Petersson; Madeleine Qvarfordt; [2015]
    Nyckelord :Döden; bilderböcker; diskurser; bemötande; barn; förskoleåldern;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie är att undersöka om bilderböcker riktade till barn med tema döden kan förankras i forskning kring hur vuxna bör tala med barn om nämnda ämne. Studiens metod är kvalitativ textanalys och studien utgår från diskursanalys som teoretiskt perspektiv. LÄS MER

  4. 9. Felinlärt beteende eller omedvetna motiv - en diskursanalytisk litteraturstudie kring spelberoende utifrån kognitiv beteendeterapi(KBT) samt psykoanalytisk/psykodynamisk teori.

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Rebecca Rellmark; [2010-03-22]
    Nyckelord :Spelberoende; diskurs; socialkonstruktivism;

    Sammanfattning : I takt med att spelberoende alltmer har börjat uppmärksammas och problematiseras i samhället, har det utvecklats olika diskurser kring fenomenet. Hur kan det komma sig att människor utvecklar ett spelberoende? Vilka förklaringar finns? Finns det något gemensamt kulturellt behov i vårt samhälle kring spel om pengar? Syftet med denna uppsats är att undersöka två olika diskurser kring spelberoende – kognitiv beteendeterapi (KBT) samt psykoanalytisk/psykodynamisk teori. LÄS MER

  5. 10. Vi kan också! : en diskursanalys över nutida ”pappaböcker” Böcker skrivna av män om deras upplevelser av och inför att bli pappa

    Kandidat-uppsats, Avd för socialpedagogik och sociologi

    Författare :Jenny Wallentin; [2010]
    Nyckelord :Faderskap; pappaböcker; kritisk diskursanalys; maskulinitetsteorier; närvaro; engagemang och ansvar;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en diskursanalys över så kallade ”pappa-böcker”, böcker skrivna av män om att bli och vara pappa. Syftet är att studera vilket budskap dessa böcker förmedlar och hur männen framställer sitt faderskap. Syftet är även att studera hur budskapet förhåller sig till den sociala kontexten texterna befinner sig inom. LÄS MER