Sökning: "Eva Lindström"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden Eva Lindström.

  1. 1. "Våga, kasta er ut och lär eleverna läsa." : En kvaltitativ studie om speciallärarens insatser i grundsärskolan för läsinlärning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Jessica Lindström; Eva Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Grundsärskolan; Intellektuell funktionsnedsättning; Läsinlärning; Läsutveckling; Fonologisk medvetenhet;

    Sammanfattning : Att ha en god läsförståelse och att kunna tyda skrift är viktigt i dagens samhälle, därför ville vi med vår studie undersöka hur speciallärare i grundsärskolan undervisar och stärker elever med intellektuell funktionsnedsättnings läsinlärning och fonologisk medvetenhet. Vår teoretiska utgångspunkt är det sociokulturella perspektivet som grundar sig på Vygotskijs teori. LÄS MER

  2. 2. Som om dagen tar slut : En ekokritisk läsning av subjektspositionen i fyra samtida bilderböcker

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Lisa Manfredson Holmberg; [2022]
    Nyckelord :Anthropocene; Ecocriticism; Ecocentrism; Anthropocentrism; Children’s literature; Picture book; I skogen; Furan; Om dagen tar slut; Naturen; Eva Lindström; Lisen Adbåge; Lisa Hyder; Emma AdBåge; Subject; Subject formation; Anthropomorphism; Antropocen; Ekokritik; Antropocentrism; Barnlitteratur; Bilderbok I skogen; Furan; Om dagen tar slut; Naturen; Eva Lindström; Lisen Adbåge; Lisa Hyder; Emma AdBåge; Subjekt; Subjektposition; Antropomorfism;

    Sammanfattning : This assignment aims to explore and analyze the picture books I skogen by Eva Lindström, Furan by Lisen Adbåge, Om dagen tar slut by Lisa Hyder and Naturen by Emma AdBåge, through an ecocritical study of subjekt formations. The studying of children's literatre, in relatoin to both the anthropocene and environmenantal discourse, gives an insight into the way man and nature are narrated and how subject positions are challenged. LÄS MER

  3. 3. Vilse, sårbar och bristfällig : Problematiserade subjekt i åtta samtida bilderböcker

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Sarah Nordgren; [2021]
    Nyckelord :Picture books; Subject; Subject formation; Materiality; Picture book theory; Diffraction; Compromise; Vulnerability; Bilderböcker; Subjekt; Subjektformation; Materialitet; Bilderboksteori; Diffraktion; Kompromiss; Sårbarhet;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to examine and problematize subject formation in relation to the materiality of picture books. A total of eight contemporary picture books are analyzed: Naturen by Emma AdBåge, Jag blir en bubbla som blir ett monster som blir ett barn by Malin Axelsson and Klara Persson, Gittan och gråvargarna by Pija Lindenbaum, I skogen and Olli och Mo by Eva Lindström, En egen flock by Maria Nilsson Thore, Om jag fötts till groda by Annika Sandelin and Karoliina Pertamo and Det var en gång en räv som sprang i mörkret by Anna-Clara and Thomas Tidholm. LÄS MER

  4. 4. Hantering av läsning och litteratur i förskolan mot bakgrund av dess betydelse för barns språkutveckling : En kvalitativ studie av förskollärares arbete med och syn på läsning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Eva Lindström; Marah Anton; [2020]
    Nyckelord :barnlitteratur; förskolor; läsning; läsmiljöer; språkutveckling;

    Sammanfattning : Läsning och litteratur har stor betydelse för barns språkutveckling. Just under åren i förskolan sker en avgörande utveckling av barns språk visar forskning. LÄS MER

  5. 5. Ordlöv och barrbokstäver : Mening och materialitet i fyra bilderböcker från 00- och 10-tal

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Sarah Nordgren; [2020]
    Nyckelord :Meaning; Materiality; Picture books; Performativity; Eve Kosofsky Sedgwick; Karen Barad; Maria Nikolajeva; Elina Druker; Gittan och Gråvargarna; I skogen; Vem ser Dim?; Vi blåste bort ibland; Pija Lindenbaum; Eva Lindström; Maria Nilsson Thore; Viveka Sjögren; Semiotics; Diffraction; Picture; Text; Paratext; Mimesis; Picture book theory; Iconicity; Reader; Mening; Materialitet; Bilderböcker; Performativitet; Eve Kosofsky Sedgwick; Karen Barad; Maria Nikolajeva; Elina Druker; Gittan och gråvargarna; I skogen; Vem ser Dim?; Vi blåste bort ibland; Pija Lindenbaum; Eva Lindström; Maria Nilsson Thore; Viveka Sjögren; Semiotik; Diffraktion; Bild; Text; Paratext; Mimesis; Bilderboksteori; Ikonicitet; Läsare;

    Sammanfattning : This essay aims to understand how meaning and materiality work in four picture books from the 00s and 10s; Gittan och gråvargarna by Pija Lindenbaum, I skogen by Eva Lindström, Vem ser Dim? by Maria Nilsson Thore and Vi blåste bort ibland by Viveka Sjögren. The essay uses two theoretical works about picture books: Bilderbokens pusselbitar by Maria Nikolajeva and Modernismens bilder – Den moderna bilderboken i Norden by Elina Druker. LÄS MER