Sökning: "Evelina Ekstrand"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Evelina Ekstrand.

  1. 1. Grammatik för att stärka språket : Lärares språkdidaktiska metoder för att undervisa elever i årskurs 4-6 i svensk grammatik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sarah Criddle Sikrot; Evelina Ekstrand; Amanda Söderholm; [2022]
    Nyckelord :Grammatikundervisning; arbetsmetoder; strategier; svensklärare; språkutveckling; grammatikdidaktik; språkdidaktik; årskurs 4–6.;

    Sammanfattning : Vi behöver språkliga strukturer för att fungera i ett samhälle där vår dagliga kommunikation sker via språk i olika kontexter och ofta publikt i flera medier. Människan påverkas av mediers språkbruk och språkanvändning, därav blir skolans inverkan på elever språkutveckling avgörande. LÄS MER

  2. 2. Kontextuell grammatikundervisning för elevers skrivutveckling : En kunskapsöversikt i svenska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sarah Criddle Sikrot; Amanda Söderholm; Evelina Ekstrand; [2022]
    Nyckelord :Kontextuell; grammatikundervisning; text; skriva;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt ämnar undersöka vilka utfall som kontextuell grammatikundervisning kan ha på elevers textskrivande i grundskolan. Kontextuell grammatikundervisning innebär att grammatik undervisas i samband med övrig undervisning och inte för sig själv. LÄS MER

  3. 3. Content and Language Integrated Learning in Swedish Primary School – Investigating the Effectiveness of the Approach

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Evelina Brandin; Tove Ekstrand; [2017]
    Nyckelord :CLIL; Content and Language Integrated Learning; FL; Language development; Content knowledge development; EFL; FLL;

    Sammanfattning : Content and Language Integrated Learning (CLIL) is a dual focused pedagogical practice in which a language other than the students’ first language is taught through content. CLIL has grown to become a popular pedagogic approach within education systems across the world. However, research conducted in Swedish primary schools is extremely limited. LÄS MER