Sökning: "Förberedande läsinlärning"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Förberedande läsinlärning.

  1. 1. Utifrån vilka perspektiv utgår lärares/förskollärares arbete med förberedande läsinlärning i förskoleklass? : En enkätstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Marie Susanne Järvi; Boel Staffansson; [2019]
    Nyckelord :Förberedande läsinlärning; Förskoleklass; Induktiv; Kvalitativ; Tematisk Analys TA ; Phonics; Whole Language; A Balanced Approach; Svaga läsare;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Den förberedande läs- och skrivinlärningen i förskola och förskoleklass : en undersökning med fokus på pedagogers uppfattningar

    M1-uppsats, Örebro universitet/Akademin för humaniora, utbildning och samhällsvetenskap

    Författare :Malin Persson; Lina Göthlin; [2011]
    Nyckelord :Förberedande läs- och skriv; läs; skriv; svenska; läsinlärning; skrivinlärning;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur pedagoger uppfattar sitt arbete med den förberedande läs- och skrivinlärningen. Syftet är också att undersöka hur detta kan ställas i relation till sådant som kan tänkas påverka dessa uppfattningar (till exempel hur pedagoger ser på lärande och hur de förhåller sig till läroplanerna). LÄS MER

  3. 3. Läsinlärningsstrategier och en undersökning om hur lärare arbetar med läsinlärning i skolans yngre år

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Linda Bengtsson; Annika Toft; [2007]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I vårt examensarbete har vi koncentrerat oss på läsinlärning och vilka metoder som används av pedagogerna, men även på vilken betydelse pedagogen har för elevens inlärning. I arbetet har vi även valt att ta upp hur läsprocessen fungerar, de olika teoretiska bakgrunderna till metoderna och det viktiga förberedande arbetet inför läsinlärningen. LÄS MER

  4. 4. Lär sig flickor läsa tidigare än pojkar? - en studie i läsinlärning

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Charlotte Andersson; Josefine Gymark; [2006]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Det huvudsakliga syftet med denna studie är att undersöka om det finns genusrelaterade skillnader i barns läsinlärningstakt fram till september månad i skolår ett. Syftet är också att studera om det finns skillnader i mängden högläsning, i tidig ålder, mellan flickors respektive pojkars föräldrar och om detta kan kopplas samman med barnens läsinlärningstakt. LÄS MER