Sökning: "Farthållare"
Visar resultat 11 - 15 av 17 uppsatser innehållade ordet Farthållare.
11. Preceding Vehicle Dynamics Modeling for Fuel Efficient Control Strategies
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektro- och systemteknik (EES)Sammanfattning : Long haulage trucks are a key part of today’s goods trans-port networks. To reduce fuel costs and emissions from trucks, novel methods of regulating their speed optimally based on road slope data and other vehicles’ behavior are being developed. LÄS MER
12. Longitudinal Control of a Heavy-Duty Vehicle
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektro- och systemteknik (EES)Sammanfattning : Platooning and cooperative driving can decrease the emissions of greenhouse gases and increase the traffic capacity of the roads. The Grand Cooperative Driving Challenge, GCDC, is a competition that was held in May 2016 on highway A270, between Helmond and Eindhoven in the Netherlands. The competition is focused on cooperative driving. LÄS MER
13. Skapande av karta för fordonsreglering med framförhållning
Master-uppsats, KTH/Skolan för datavetenskap och kommunikation (CSC)Sammanfattning : Utbudet av bra, täckande vägkartor som innehåller information om vägarnas lutningar är idag begränsat. Att skapa sådana kartor är också dyrt, då det kräver både arbetskraft och dyr utrustning. LÄS MER
14. Channel measurement and communication module for the Grand Cooperative Driving Challenge
Kandidat-uppsats, Sektionen för Informationsvetenskap, Data– och Elektroteknik (IDE)Sammanfattning : Vehicular ad hoc networks (VANETs) are a hot topic in the intelligent transport system (ITS) area. The introduction of wireless communications between vehicles will enable many useful applications to enhance road traffic safety as well to increase efficiency. The standardization of IEEE 802.11p, being an amendment to IEEE 802. LÄS MER
15. Kortdistansradar för ACC-system
Magister-uppsats, Institutionen för teknik och naturvetenskapSammanfattning : I denna rapport redogörs för en implementering av fusion mellan kortdistanssensorer. Syftet med denna implementering är att erhålla Stop & Go-funktionalitet till den adaptiva farthållaren som idag finns som tillval i Scanias lastbilar. LÄS MER